Bäst bräda för åre-backarna? :D

-martin-

Aktiv medlem
Tjo!
Har nyligen flyttat upp till Åre permanent, inte åkt bräda mer än några enstaka gånger de senaste 12 åren. Och nuvarande bräda när nog minst lika gammal så dags att förnya arsenalen lite.

Kommer hålla mig både off- och on-pist men är för feg för parken ^_^
Bra kantgrepp på de isiga dagarna är ett måste, hellre bra pist-egenskaper än offpist dito.
Åker gärna fort så stabil måste den vara men fortfarande hyffsat följsam när det är uppkört och puckelpist i hela backen :P
Brädan jag har nu är 160cm och tänker mig något runt den längden.

Bindningar har jag ett par Union force med ett par år gamla 32 boots med flex 10/10

Längd: ca 175cm
Vikt: ca 67kg

Har kärat ner mig lite i Jones flagship 161, men är osäker på om det är bästa valet för mig.

Ös på med förslag! :D

Spontant känns ju magnetraction som något du bör kolla på om bra grepp på hårdpackat och is är prio. Både lib tech och GNU's brädor fås med detta (och kanske andra märken också?).

På dina 67kg känns en 161 kanske aningen i största laget, jag hade hellre gått på en 155-159 om jag var i din storlek.

Senast ändrad:
Ja jones har ju sin sk. mellow magne-traction på sina brädor.

Lib tech är väl lite mer inriktade på freestyle känns det som?

Ja 161 är väl i längsta laget men blir ju lite stabilare. Missade tyvärr årets skidtest, men får kanske ta en dag och hyra brädor och testa olika längder, flagshipen finns ju i 158 med.

Svaret måste väl vara Völkl Coal XT 163.
Kolla här...

En bräda som passar perfekt till den blå isen som backarna i Åre mestadels består av :D
Jag gillar den så mycket att jag har två st (båda 168). Kör med Union Force på den äldsta.

Blev en K2 Carveair 149 tillslut ^_^ bara hunnit tvååk än så fortfarande lite ovant med både längden och bredden än så länge :P

Nj har jag äntligen fått ihop lite fler åk på den och kan bara konstatera att den är helt fantastisk. Kan iofs bero på det jag har att jämföra med ^_^

Väldigt snabb från kant till kant fast den är så bred och håller svängarna som om det gick på räls. Bara mina benmuskler som inte orkar med att hålla dem värst länge :P

5 av 5 puderåk i betyg.

Tillbaka
Topp