Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Bäst lämpade ställe i Sverige för ny skidort?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Hjulbult" data-source="post: 995643" data-attributes="member: 13199"><p>Ohh, vilken rolig tråd.</p><p></p><p>För att ändå tänka lite praktiskt så känns Kittelfjäll som det uppenbara stället om man vill skapa en skidort som närmar sig Åre i fallhöjd.</p><p></p><p>1) Lift upp på sadeln har det pratats om i 20år. Få denna lift på plats och kompletera sedan med en lift på baksidan alltså norra (nordvästra) sidan av samma fjäll. Redan vid en sån utbyggnad med endast 2st liftar så skulle man ha skapat Sveriges Off-Pist paradis nummer 1.</p><p></p><p>2) Vidare skulle man kunna kompletera med 2st 2stegs stolliftar med mellanstation trädgränsen på norra respektive södra sidan av Borkafjäll vilket är någorlunda nära både väg och befintlig anläggning.</p><p></p><p>3) Sen är det bara att fortsätta bortmot Risfjäll och Marsfjället om pengarna räcker.</p><p></p><p>Steg ett är nog realistiskt. Steg två är nog svårare men kanske genomförbart för en riktigt driven entreprenör. Steg tre är mest sjuka fantasier från min sida.</p><p></p><p>Ryfjället utanför Tärnaby vet jag inget om men verkar lovande på kartan, fördelen där är närheten till större väg ocg flygplatsen i Hemavan.</p><p></p><p>Klöverfjället i anslutning till Borgafjäll är ett annat ställe som borde kunna exploateras.</p><p></p><p>Som bubblare lägger jag till Anjan eller Mjölkvattsfjället norr om Olden. Men jag tror det är betydligt mera realistiskt att exploatera nära nån befintlig anläggning.</p><p></p><p>Problemet med alla ställen jag nämnt är logistiken, hade de haft järnvägsstation eller ett mera förmånligt geografiskt läge (läs längre söderut) så hade de förmodligen varit nationalparker eller redan utbyggda fjäll.</p><p></p><p>//JN</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Hjulbult, post: 995643, member: 13199"] Ohh, vilken rolig tråd. För att ändå tänka lite praktiskt så känns Kittelfjäll som det uppenbara stället om man vill skapa en skidort som närmar sig Åre i fallhöjd. 1) Lift upp på sadeln har det pratats om i 20år. Få denna lift på plats och kompletera sedan med en lift på baksidan alltså norra (nordvästra) sidan av samma fjäll. Redan vid en sån utbyggnad med endast 2st liftar så skulle man ha skapat Sveriges Off-Pist paradis nummer 1. 2) Vidare skulle man kunna kompletera med 2st 2stegs stolliftar med mellanstation trädgränsen på norra respektive södra sidan av Borkafjäll vilket är någorlunda nära både väg och befintlig anläggning. 3) Sen är det bara att fortsätta bortmot Risfjäll och Marsfjället om pengarna räcker. Steg ett är nog realistiskt. Steg två är nog svårare men kanske genomförbart för en riktigt driven entreprenör. Steg tre är mest sjuka fantasier från min sida. Ryfjället utanför Tärnaby vet jag inget om men verkar lovande på kartan, fördelen där är närheten till större väg ocg flygplatsen i Hemavan. Klöverfjället i anslutning till Borgafjäll är ett annat ställe som borde kunna exploateras. Som bubblare lägger jag till Anjan eller Mjölkvattsfjället norr om Olden. Men jag tror det är betydligt mera realistiskt att exploatera nära nån befintlig anläggning. Problemet med alla ställen jag nämnt är logistiken, hade de haft järnvägsstation eller ett mera förmånligt geografiskt läge (läs längre söderut) så hade de förmodligen varit nationalparker eller redan utbyggda fjäll. //JN [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Bäst lämpade ställe i Sverige för ny skidort?
Tillbaka
Topp