Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bäst techbindningar med turfokus
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="eriC1" data-source="post: 1195022" data-attributes="member: 59831"><p>Jag själv har länge letat en lätt tur-setup med fokus på bra åkning och säkerhet, men en bit under 2 kg per fot. Körde BD Helio 95 förra vintern med ATK raider12. Det var lätt, men för den åkning jag gillar var verkligen skidan sjukt tråkig. Klarar inte av skidor som är tänkta att monteras väldigt långt bak och med spann högre än längdskidor. (Det är väl dock en smaksak och teknikfråga hur kul man har på riktigt lätta och traditionella skidor)</p><p></p><p>Det mynnade ut i Line Vision 98 ( 1580 gram i 186 cm) och högst troligen ATK R14. Totalt 1940 gram. Jag hoppas det äntligen blir en bra sweetspot för mig, för nu har jag verkligen provat mycket i kategorin lätt och lagom. Men här får jag relativt låg vikt, en säker bindning med lite elasticitet, och möjligheten till lite lekfullhet då skidan är tänkt att monteras lite längre fram, samt har lite twin när man vill bomba switch i vårsolen.</p><p></p><p>Speed turn är ju en prisvärd bindning helt klart. Zed 12 likaså. Men jag gillar verkligen kvaliteten man får i ATK bindningarna, samt att den där plattan man står (R14 och tillval på R12) på i iallafall för mig upplevs hjälpa en del för att få bort den "stela" känslan i många lätta tech-bindningar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="eriC1, post: 1195022, member: 59831"] Jag själv har länge letat en lätt tur-setup med fokus på bra åkning och säkerhet, men en bit under 2 kg per fot. Körde BD Helio 95 förra vintern med ATK raider12. Det var lätt, men för den åkning jag gillar var verkligen skidan sjukt tråkig. Klarar inte av skidor som är tänkta att monteras väldigt långt bak och med spann högre än längdskidor. (Det är väl dock en smaksak och teknikfråga hur kul man har på riktigt lätta och traditionella skidor) Det mynnade ut i Line Vision 98 ( 1580 gram i 186 cm) och högst troligen ATK R14. Totalt 1940 gram. Jag hoppas det äntligen blir en bra sweetspot för mig, för nu har jag verkligen provat mycket i kategorin lätt och lagom. Men här får jag relativt låg vikt, en säker bindning med lite elasticitet, och möjligheten till lite lekfullhet då skidan är tänkt att monteras lite längre fram, samt har lite twin när man vill bomba switch i vårsolen. Speed turn är ju en prisvärd bindning helt klart. Zed 12 likaså. Men jag gillar verkligen kvaliteten man får i ATK bindningarna, samt att den där plattan man står (R14 och tillval på R12) på i iallafall för mig upplevs hjälpa en del för att få bort den "stela" känslan i många lätta tech-bindningar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bäst techbindningar med turfokus
Tillbaka
Topp