Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bäst topptur skidorna för junior
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Bultfeber" data-source="post: 1219183" data-attributes="member: 44672"><p>Jag satte billiga Dynafit på mina döttrars lätta å fladdriga jibbskidor. Nackdelen är Din 50 å den minsta väggde då 40. Hon skulle fylla 9-10. Flyttade den bindningar vidare.</p><p>Kompletterande senare med fetare skidor med rambindninga för lift och liftnära topturer. </p><p>Men..... </p><p>Utrustning är absolut inte de viktigaste för att det skall bli en bra tur. </p><p>Utan det är valet av turen. </p><p>Alla gånger. </p><p>Sedan kommer väder och förhållande. </p><p>Turen skall vara variationsrik. Dagens ungdomar kan inte hitta något mediativt i monotont å jobbigt. </p><p>Det måste va variation. Min erfarenhet är att de går lättare nedan trädgränsen. Ovan blir det monotont. </p><p>Stanna där ofta å uppskatta vyerna å peka ut påtäkta snöfält. </p><p>Gör dom delaktiga i plan å tankar. </p><p>Du behöver endå fatta en djävla massa beslut under turen. Dela med dig. Har du gjort rätta beslut så överlever ni å dom kan ta med sig det vidare.</p><p>Jag har knutit en gummicord, en sån tjock sak man har till båtar på 8-10mm mellan oss. </p><p>Det gör att vi håller samma tempo och barnet får stöd å draghjälp. </p><p>Många ggr så har skarjärn varit mer än bra att ha. Barnen är lätta för sin längd å missar i teknik. Så när det blir lite brant på skrå å lite packat så får dom inte grepp.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Bultfeber, post: 1219183, member: 44672"] Jag satte billiga Dynafit på mina döttrars lätta å fladdriga jibbskidor. Nackdelen är Din 50 å den minsta väggde då 40. Hon skulle fylla 9-10. Flyttade den bindningar vidare. Kompletterande senare med fetare skidor med rambindninga för lift och liftnära topturer. Men..... Utrustning är absolut inte de viktigaste för att det skall bli en bra tur. Utan det är valet av turen. Alla gånger. Sedan kommer väder och förhållande. Turen skall vara variationsrik. Dagens ungdomar kan inte hitta något mediativt i monotont å jobbigt. Det måste va variation. Min erfarenhet är att de går lättare nedan trädgränsen. Ovan blir det monotont. Stanna där ofta å uppskatta vyerna å peka ut påtäkta snöfält. Gör dom delaktiga i plan å tankar. Du behöver endå fatta en djävla massa beslut under turen. Dela med dig. Har du gjort rätta beslut så överlever ni å dom kan ta med sig det vidare. Jag har knutit en gummicord, en sån tjock sak man har till båtar på 8-10mm mellan oss. Det gör att vi håller samma tempo och barnet får stöd å draghjälp. Många ggr så har skarjärn varit mer än bra att ha. Barnen är lätta för sin längd å missar i teknik. Så när det blir lite brant på skrå å lite packat så får dom inte grepp. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bäst topptur skidorna för junior
Tillbaka
Topp