Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Skibumkompisar
BÄSTA alpbyn?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Heddious" data-source="post: 801841" data-attributes="member: 77701"><p>Faaaaaast, Les Menuires jämfört med Val Thorens känns ju som ... njaa?</p><p>Visst, det är pang på, mitt i pisten, hela "byn" ligger på en solsida och du har sextio mil pist och sjuka mängder offpist som du når utan att klicka ur skidorna mer än i äggliftarna.</p><p>LM är, precis som VT en hög fula hus som hamnat där dom är för att passa skidåkningen. Inget fel med det. Jag själv älskar purposebuilt. Grejen är att det ligger lägre = mer slask tidigare, är mer riktat mot familjer (vilket gör att slasket + lite konstiga backar ner mot byn + en ohemul mängd blåbär i backen = jobbigt) och besöks till ca nittio procent av britter och holländare. De är roliga att festa med ett tag, men efter den femtioelfte medelålders mannen i Boratstring du möter kommer du ha tröttnat.</p><p></p><p>Visst är La Masse ett fantastiskt skidberg, men du tar dig dit nästan lika fort från VT då du inte behöver åka lift, utan bara ta transporten ner i dalen. Däremot tar det ett tag att åka över till Orelle från LM, vilket får ses som en nackdel efter dump.</p><p></p><p>Alltså.</p><p>Det är nästan lika många pantade turister på spritvecka i LM som i VT. Bara det att du inte har svensk/danskmaffian på Tango och SneSko.</p><p>Åkningen och läget är grymt på båda, dock lite plus för VT från min sida, eftersom det är närmre till Orelleoffpisten och snön håller bättre på våren.</p><p>Båda har pissiga hemvändarbackar med slaskpucklar the size of Folkabubbla.</p><p>Båda har fula hus.</p><p>Parken i VT är bättre (iaf 07/08) men det är nära över till Moonpark i Meribel om man bor i LM.</p><p>Det är inte billigt i någondera byarna.</p><p>Jag anar jämnt skägg här. Enda skälet till varför jag väljer VT är för att jag bott där en vinter. Hemma, liksom.</p><p></p><p>Om du å andra sidan gillar söta hus, fula klätterväggar och lärkträd finns ju allas vårt Serre Che.</p><p>Men det är en annan historia.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Heddious, post: 801841, member: 77701"] Faaaaaast, Les Menuires jämfört med Val Thorens känns ju som ... njaa? Visst, det är pang på, mitt i pisten, hela "byn" ligger på en solsida och du har sextio mil pist och sjuka mängder offpist som du når utan att klicka ur skidorna mer än i äggliftarna. LM är, precis som VT en hög fula hus som hamnat där dom är för att passa skidåkningen. Inget fel med det. Jag själv älskar purposebuilt. Grejen är att det ligger lägre = mer slask tidigare, är mer riktat mot familjer (vilket gör att slasket + lite konstiga backar ner mot byn + en ohemul mängd blåbär i backen = jobbigt) och besöks till ca nittio procent av britter och holländare. De är roliga att festa med ett tag, men efter den femtioelfte medelålders mannen i Boratstring du möter kommer du ha tröttnat. Visst är La Masse ett fantastiskt skidberg, men du tar dig dit nästan lika fort från VT då du inte behöver åka lift, utan bara ta transporten ner i dalen. Däremot tar det ett tag att åka över till Orelle från LM, vilket får ses som en nackdel efter dump. Alltså. Det är nästan lika många pantade turister på spritvecka i LM som i VT. Bara det att du inte har svensk/danskmaffian på Tango och SneSko. Åkningen och läget är grymt på båda, dock lite plus för VT från min sida, eftersom det är närmre till Orelleoffpisten och snön håller bättre på våren. Båda har pissiga hemvändarbackar med slaskpucklar the size of Folkabubbla. Båda har fula hus. Parken i VT är bättre (iaf 07/08) men det är nära över till Moonpark i Meribel om man bor i LM. Det är inte billigt i någondera byarna. Jag anar jämnt skägg här. Enda skälet till varför jag väljer VT är för att jag bott där en vinter. Hemma, liksom. Om du å andra sidan gillar söta hus, fula klätterväggar och lärkträd finns ju allas vårt Serre Che. Men det är en annan historia. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Skibumkompisar
BÄSTA alpbyn?
Tillbaka
Topp