Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bästa "kompromiss" Allmountain skida 90-100mm?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="assr" data-source="post: 945432" data-attributes="member: 79407"><p>När jag ser att du väger 85kg så tänker jag att en 90mm är verkligen inte allmountain för dig, för den kommer inte att flyta bra alls om du går på kortare längder vilket du verkar vilja göra för att kunna ha bra manöverbilitet. Jag skulle gå på någonting aningen större, så kanske 110-99mm snarare, och helt enkelt lägga på en cm i midja. Då kommer det in en hel massa trevliga allmountainskidor in i bilden och jag som är 182cm/73kg säger då:</p><p></p><p>Atomic Coax 183cm.</p><p>Tiprocker, lite tailrocker, men endast om du planar skidan. Kör du på skär så kantar hela skidan, rockern är bara 5mm eller ens det. Så det är mer early rise än egentligen en fet shovel rocker. Någon skida som denna skulle jag gå på. Jag carvar verkligen skiten ur de flesta svenska backar med mina coax, och de har väldigt bra kantgrepp så länge man håller efter dem en aning.</p><p></p><p>Som sagt;</p><p>Medelhård skida; lätt konstruktion, 110-99mm midja, längd 190-180cm och minst early rise/tiprocker, skulle jag gå på om jag var dig. Där blir mitt val coax men det finns en hel drös skidor i den kategorin. Köper du en 90mm eller däromkring midja skida så är du i mina ögon bakåtsträvande och kommer lida av det i offpisten.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="assr, post: 945432, member: 79407"] När jag ser att du väger 85kg så tänker jag att en 90mm är verkligen inte allmountain för dig, för den kommer inte att flyta bra alls om du går på kortare längder vilket du verkar vilja göra för att kunna ha bra manöverbilitet. Jag skulle gå på någonting aningen större, så kanske 110-99mm snarare, och helt enkelt lägga på en cm i midja. Då kommer det in en hel massa trevliga allmountainskidor in i bilden och jag som är 182cm/73kg säger då: Atomic Coax 183cm. Tiprocker, lite tailrocker, men endast om du planar skidan. Kör du på skär så kantar hela skidan, rockern är bara 5mm eller ens det. Så det är mer early rise än egentligen en fet shovel rocker. Någon skida som denna skulle jag gå på. Jag carvar verkligen skiten ur de flesta svenska backar med mina coax, och de har väldigt bra kantgrepp så länge man håller efter dem en aning. Som sagt; Medelhård skida; lätt konstruktion, 110-99mm midja, längd 190-180cm och minst early rise/tiprocker, skulle jag gå på om jag var dig. Där blir mitt val coax men det finns en hel drös skidor i den kategorin. Köper du en 90mm eller däromkring midja skida så är du i mina ögon bakåtsträvande och kommer lida av det i offpisten. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bästa "kompromiss" Allmountain skida 90-100mm?
Tillbaka
Topp