Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Bästa lavinskyffeln?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="ederedler" data-source="post: 1241086" data-attributes="member: 70369"><p>Testet som TS länkar till fick mkt kritik om jag minns rätt, tillverkare som surade till och menade att deras produkter inte var designade för "dikesgrävning i glaciäris". Och att deras produkter var ämnade för en snabb första insats och inte tänkta för det extrema brytande och hackande som testades.</p><p> </p><p>Jag köpte själv en voilespade för ca 15 år sen, den är oförstörbar men kompletterades med en mindre och lättare efter ett tag.</p><p>Men har nu bytt upp mig igen till en <a href="https://www.blackdiamondequipment.com/en_SE/product/evac-7-shovel/" target="_blank">BD Evac 7</a>, den är verkligen grym att gräva med och med både lite längre skaft och "hoe-mode" går det fort att flytta mycket snö.</p><p></p><p>Den optimala spaden är alltid en kompromiss mellan styrka, storlek och vikt. Tänk också på vem som ska använda den. Är du lång och stark vill du ha en längre/starkare spade för att matcha din förmåga utan att knäcka den i en stressad situation.</p><p></p><p>I en skarp kamraträddningssituation är grävtiden en viktig faktor. Att kapa någon halvminut på en ny avancerad tranciver med bättre finsöksfunktioner och sen tappa lång tid med en klen minispade är suboptimering. </p><p></p><p>Att det går med blixtens hastighet med en lite större spade att gräva ut solsoffor, vindskydd och snögrottor till barnen är också en bonus;-)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ederedler, post: 1241086, member: 70369"] Testet som TS länkar till fick mkt kritik om jag minns rätt, tillverkare som surade till och menade att deras produkter inte var designade för "dikesgrävning i glaciäris". Och att deras produkter var ämnade för en snabb första insats och inte tänkta för det extrema brytande och hackande som testades. Jag köpte själv en voilespade för ca 15 år sen, den är oförstörbar men kompletterades med en mindre och lättare efter ett tag. Men har nu bytt upp mig igen till en [URL='https://www.blackdiamondequipment.com/en_SE/product/evac-7-shovel/']BD Evac 7[/URL], den är verkligen grym att gräva med och med både lite längre skaft och "hoe-mode" går det fort att flytta mycket snö. Den optimala spaden är alltid en kompromiss mellan styrka, storlek och vikt. Tänk också på vem som ska använda den. Är du lång och stark vill du ha en längre/starkare spade för att matcha din förmåga utan att knäcka den i en stressad situation. I en skarp kamraträddningssituation är grävtiden en viktig faktor. Att kapa någon halvminut på en ny avancerad tranciver med bättre finsöksfunktioner och sen tappa lång tid med en klen minispade är suboptimering. Att det går med blixtens hastighet med en lite större spade att gräva ut solsoffor, vindskydd och snögrottor till barnen är också en bonus;-) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Bästa lavinskyffeln?
Tillbaka
Topp