Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Bästa lins för Skandinaviska fjällen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1244061" data-attributes="member: 144594"><p>Instämmer med alla ovan, men vill påpeka att färgen på linsen inifrån inte alltid är den som man ser utifrån, särskilt för spegellinser. </p><p>Min erfarenhet är att gul lins (utan spegeleffekt) ger bäst sikt (ljusstyrka + kontrast) när det är mörkt, snöigt eller så kallat flatljus. </p><p>En helt klar lins (sådana finns) ger förstås bäst ljusstyrka vid dålig sikt men en färg som gul (eller koppar/persimmon/rosa mm) kan öka kontrasterna i snön så att man faktiskt ser bättre trots att de blockar en viss andel av ljuset. Men det är också en smaksak.</p><p>En del linser har också andra egenskaper än färg som ökar kontrasten, t ex Oakleys Prizm-funktion (som jag gillar, men frågan är om det är värt priset).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1244061, member: 144594"] Instämmer med alla ovan, men vill påpeka att färgen på linsen inifrån inte alltid är den som man ser utifrån, särskilt för spegellinser. Min erfarenhet är att gul lins (utan spegeleffekt) ger bäst sikt (ljusstyrka + kontrast) när det är mörkt, snöigt eller så kallat flatljus. En helt klar lins (sådana finns) ger förstås bäst ljusstyrka vid dålig sikt men en färg som gul (eller koppar/persimmon/rosa mm) kan öka kontrasterna i snön så att man faktiskt ser bättre trots att de blockar en viss andel av ljuset. Men det är också en smaksak. En del linser har också andra egenskaper än färg som ökar kontrasten, t ex Oakleys Prizm-funktion (som jag gillar, men frågan är om det är värt priset). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Bästa lins för Skandinaviska fjällen?
Tillbaka
Topp