Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Bästa puderåkningen i norra Sverige?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="viktorflygare" data-source="post: 967372" data-attributes="member: 83435"><p>Ska man vara borta en vecka utan att ha tillgång till bil på resmålet skulle jag välja bort både borgafjäll och kittelfjäll. Båda ställena är helt enkelt lite för små. Bor man i Luleå passar de perfekt för att åka spontant till en helg när det snöat.</p><p></p><p>Tåg från Luleå på en vecka gör riksgränsen attraktivt. Där finns dock ingen skogsåkning då det inte finns någon skog. Riksgränsen blir därmed ganska väderkänsligt, och man riskerar att inte kunna åka pga flatljus. Jag tror gränsen brukar öppna typ v 6, men jag skulle tveka att åka dit redan i februari. Jag skulle kolla upp när Abisko och Narvik öppnar för att boka en resa då de gjort det. På så sätt har man bäst förutsättningar att få till bra åkning om man bor i gränsen.</p><p></p><p>Ramundberget ligger lite för långt från Luleå för att vara ett riktigt bra alternativ. Det tar nog en hel dag att köra och det finns knappast någon som arrangerar resor.</p><p></p><p>Ett alternativ skulle kunna vara Hemavan/Tärnaby. Mina hemmafjäll, så jag är inte helt objektiv. Det finns bättre ställen för liftburen åkning om man har riktig tur med förhållandena, men jag tycker man blir lite mindre känslig för vädret i H/T jämfört med andra ställen. Det finns också med svenska mått mätt ok skogsåkning. Ska ni gå med hudar finns bra möjligheter utan att man behöver köra bil.</p><p></p><p>Med vänlig hälsning, viktor</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="viktorflygare, post: 967372, member: 83435"] Ska man vara borta en vecka utan att ha tillgång till bil på resmålet skulle jag välja bort både borgafjäll och kittelfjäll. Båda ställena är helt enkelt lite för små. Bor man i Luleå passar de perfekt för att åka spontant till en helg när det snöat. Tåg från Luleå på en vecka gör riksgränsen attraktivt. Där finns dock ingen skogsåkning då det inte finns någon skog. Riksgränsen blir därmed ganska väderkänsligt, och man riskerar att inte kunna åka pga flatljus. Jag tror gränsen brukar öppna typ v 6, men jag skulle tveka att åka dit redan i februari. Jag skulle kolla upp när Abisko och Narvik öppnar för att boka en resa då de gjort det. På så sätt har man bäst förutsättningar att få till bra åkning om man bor i gränsen. Ramundberget ligger lite för långt från Luleå för att vara ett riktigt bra alternativ. Det tar nog en hel dag att köra och det finns knappast någon som arrangerar resor. Ett alternativ skulle kunna vara Hemavan/Tärnaby. Mina hemmafjäll, så jag är inte helt objektiv. Det finns bättre ställen för liftburen åkning om man har riktig tur med förhållandena, men jag tycker man blir lite mindre känslig för vädret i H/T jämfört med andra ställen. Det finns också med svenska mått mätt ok skogsåkning. Ska ni gå med hudar finns bra möjligheter utan att man behöver köra bil. Med vänlig hälsning, viktor [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Bästa puderåkningen i norra Sverige?
Tillbaka
Topp