Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Bästa skidor för sommarskidåkning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1232038" data-attributes="member: 175247"><p>Nja, där blev det nog fel med matematiken, knappa 80 snarare än 70, men mindre än 90 som i ungdomen när man var välbyggd och kunde "squatta" med 200 kg på stången. Men lagom är det som det är idag hur som helst.</p><p>Smala skidor (dvs för mig vanliga pistskidor) har jag märkt att de skär ner i slask, och man blir tvungen att hopp-svänga, vilken suger musten ur benen. Jag är ute efter mer "surf-känsla" i "slushet".</p><p><strong>Den egentliga frågan som jag söker svaret på (eftersom jag aldrig har åkt på breda skidor):</strong></p><p><strong>Upplevs (om man åker i pist med dem) breda offpist skidor i samma längd som pistskidor, som kortare eftersom de har mer rocker och är "tapered" i ändarna?</strong></p><p>Om svaret är ja, bör jag ju gå upp en 10 cm i längd, annars kanske bara några få cm.</p><p>Kör på 170 cm pistskidor och upplever ingen instabilitet med dem i pist. Tvärtom känns de stabilare och med säkrare grepp än gamla smala 2 meters skidor.</p><p></p><p>Synd att man inte kan dra ner till Hintertux redan nu, snart juni men makalösa mängder av puder och minusgrader både dag och natt. Gott om offpist åkning alldeles bredvid pisten där nu.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1232038, member: 175247"] Nja, där blev det nog fel med matematiken, knappa 80 snarare än 70, men mindre än 90 som i ungdomen när man var välbyggd och kunde "squatta" med 200 kg på stången. Men lagom är det som det är idag hur som helst. Smala skidor (dvs för mig vanliga pistskidor) har jag märkt att de skär ner i slask, och man blir tvungen att hopp-svänga, vilken suger musten ur benen. Jag är ute efter mer "surf-känsla" i "slushet". [B]Den egentliga frågan som jag söker svaret på (eftersom jag aldrig har åkt på breda skidor): Upplevs (om man åker i pist med dem) breda offpist skidor i samma längd som pistskidor, som kortare eftersom de har mer rocker och är "tapered" i ändarna?[/B] Om svaret är ja, bör jag ju gå upp en 10 cm i längd, annars kanske bara några få cm. Kör på 170 cm pistskidor och upplever ingen instabilitet med dem i pist. Tvärtom känns de stabilare och med säkrare grepp än gamla smala 2 meters skidor. Synd att man inte kan dra ner till Hintertux redan nu, snart juni men makalösa mängder av puder och minusgrader både dag och natt. Gott om offpist åkning alldeles bredvid pisten där nu. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Bästa skidor för sommarskidåkning?
Tillbaka
Topp