Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Bästa/snabbaste sättet att lära sig åka skidor!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MarkusO" data-source="post: 573617" data-attributes="member: 13390"><p>Skit i skidskolan så länge. </p><p>Jag skulle säga att det överlägset snabbaste sättet att komma igång är följande:</p><p></p><p>1. Leta upp prylar. Ett par pjuck och ett par lite kortare skidor med mycket skärning.</p><p></p><p>2. Bege dig upp på berget. </p><p></p><p>3. Leta upp en lång grön nedfart. </p><p></p><p>4. Ställ dig längst upp och tänk igenom en mycket viktig sak: GRUNDPOSITION. </p><p>Viktfördelningen ska vara mitt på skidan, inte långt bak eller långt fram. Känn jämt tryck mellan häl och främre tramdyna + ett lätt stöd från plösen (inte hälkappan). Händer och armar lite framför kroppen, knän lite böjda.</p><p></p><p>5. Ge dig iväg. </p><p>Kör rakt fram en bit. Kanta sen ena skidan inåt (på grund av den låga farten krävs det att man viker in knät.) Känn hur kanten drar iväg i sväng. Sväng en bit. Byt sen håll, dvs upprepa fast med andra skidan. Tänk att framändens kant är den som börjar svängen, lägg lite tryck på den (framåt) för att komma in i sväng. Gå sen tillbaka till din mycket medvetna neutrala position.</p><p>Viktigt för att hålla sig till min metod: SVÄNG ENBART GENOM ATT KANTA. Hela tiden. INGET ANNAT. Går det för fort - dra ett hockeystopp och börja om. Eller välj en flackare pist. SLADDA INTE för att svänga. Inte en tum, aldrig. Inte i det här läget. </p><p></p><p>6. Kör så en halvdag. Kanta kanta, inget annat. Var medveten om positionen. Stanna till längst upp inför varje åk och fundera igenom vad du ska göra och hur du gör det. Glöm inte viktfördelningen. Ha disciplin, annars kommer det bara ta längre tid. Det du gör just då är ingen social verksamhet. Ta det sen. Nu expresslär du dig att åka. En dag på jobbet. Var vaken. Tänk. Skördetiden kommer senare.</p><p></p><p>7. På eftermiddagen - välj en blå nedfart eller dylikt, där det rullar iväg lite mer. Kanta nu på samma sätt, men luta in kroppen istället för knät. Försök kanta båda skidorna och göra två fåror i snön. Fokusera på att kanta mycket, försök tighta upp radien så mycket det går. </p><p></p><p>8. När du börjar bli så säker på skidorna att du vill välja nedfarter där farten blir för hög med bara skärande sväng: Lär dig få ner farten med några rappa sladdsvängar. Lär dig växla tempo i svängarna.</p><p></p><p>9. Utvecklas, bli mer dynamisk i åkningen. Se över vinklar i knä, höfter och kropp. Släpp loss kraften i skidorna och driv på mer ner i snön. Kötta lite mer. Håll ihop paketet. </p><p></p><p>Sen kan du gå vidare till hopp och annat. Även skidskola om du vill slipa teknik.</p><p></p><p></p><p>Följ ovanstående guide och jag lovar dig att det ser ut som du är säker redan efter en dag. I princip. Sen att du kanske inte har jättekoll egentligen, visst. Ta det lugnt bara och kör inte på nån. Kontrollen kommer efter hand. Det kräver lite ... mod och sportighet sådär, men det går sjukt fort att komma till ett läge där det ser riktigt bra ut. Mycket, mycket snabbare än att ta skidskole-svängen med plog hit och sladd hit innan skärande svängar blir aktuella. Jag testade metoden på en tjej härom vintern och jag kan säga att det funkade sjukt bra. Hon såg verkligen ut som en ganska säker åkare redan på slutet av första dagen. Bra tryck och rent skär. Sen att hon inte hade en aning om hur hon skulle få ner farten var ju en annan femma... hehe... Iofs inget problem om man håller disciplinen på att inte åka för brant i början.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MarkusO, post: 573617, member: 13390"] Skit i skidskolan så länge. Jag skulle säga att det överlägset snabbaste sättet att komma igång är följande: 1. Leta upp prylar. Ett par pjuck och ett par lite kortare skidor med mycket skärning. 2. Bege dig upp på berget. 3. Leta upp en lång grön nedfart. 4. Ställ dig längst upp och tänk igenom en mycket viktig sak: GRUNDPOSITION. Viktfördelningen ska vara mitt på skidan, inte långt bak eller långt fram. Känn jämt tryck mellan häl och främre tramdyna + ett lätt stöd från plösen (inte hälkappan). Händer och armar lite framför kroppen, knän lite böjda. 5. Ge dig iväg. Kör rakt fram en bit. Kanta sen ena skidan inåt (på grund av den låga farten krävs det att man viker in knät.) Känn hur kanten drar iväg i sväng. Sväng en bit. Byt sen håll, dvs upprepa fast med andra skidan. Tänk att framändens kant är den som börjar svängen, lägg lite tryck på den (framåt) för att komma in i sväng. Gå sen tillbaka till din mycket medvetna neutrala position. Viktigt för att hålla sig till min metod: SVÄNG ENBART GENOM ATT KANTA. Hela tiden. INGET ANNAT. Går det för fort - dra ett hockeystopp och börja om. Eller välj en flackare pist. SLADDA INTE för att svänga. Inte en tum, aldrig. Inte i det här läget. 6. Kör så en halvdag. Kanta kanta, inget annat. Var medveten om positionen. Stanna till längst upp inför varje åk och fundera igenom vad du ska göra och hur du gör det. Glöm inte viktfördelningen. Ha disciplin, annars kommer det bara ta längre tid. Det du gör just då är ingen social verksamhet. Ta det sen. Nu expresslär du dig att åka. En dag på jobbet. Var vaken. Tänk. Skördetiden kommer senare. 7. På eftermiddagen - välj en blå nedfart eller dylikt, där det rullar iväg lite mer. Kanta nu på samma sätt, men luta in kroppen istället för knät. Försök kanta båda skidorna och göra två fåror i snön. Fokusera på att kanta mycket, försök tighta upp radien så mycket det går. 8. När du börjar bli så säker på skidorna att du vill välja nedfarter där farten blir för hög med bara skärande sväng: Lär dig få ner farten med några rappa sladdsvängar. Lär dig växla tempo i svängarna. 9. Utvecklas, bli mer dynamisk i åkningen. Se över vinklar i knä, höfter och kropp. Släpp loss kraften i skidorna och driv på mer ner i snön. Kötta lite mer. Håll ihop paketet. Sen kan du gå vidare till hopp och annat. Även skidskola om du vill slipa teknik. Följ ovanstående guide och jag lovar dig att det ser ut som du är säker redan efter en dag. I princip. Sen att du kanske inte har jättekoll egentligen, visst. Ta det lugnt bara och kör inte på nån. Kontrollen kommer efter hand. Det kräver lite ... mod och sportighet sådär, men det går sjukt fort att komma till ett läge där det ser riktigt bra ut. Mycket, mycket snabbare än att ta skidskole-svängen med plog hit och sladd hit innan skärande svängar blir aktuella. Jag testade metoden på en tjej härom vintern och jag kan säga att det funkade sjukt bra. Hon såg verkligen ut som en ganska säker åkare redan på slutet av första dagen. Bra tryck och rent skär. Sen att hon inte hade en aning om hur hon skulle få ner farten var ju en annan femma... hehe... Iofs inget problem om man håller disciplinen på att inte åka för brant i början. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Bästa/snabbaste sättet att lära sig åka skidor!
Tillbaka
Topp