Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Bästa/snabbaste sättet att lära sig åka skidor!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MarkusO" data-source="post: 577978" data-attributes="member: 13390"><p>Ja. Det är nackdelen. Det kan faktiskt se lite märkligt ut. Försöken visar att de jag har instruerat med min metod sjukt fort lär sig att åka med ett driv och skär som i den traditionella bedömningsmallen ger intrycket av en väldigt duktig åkare. När det sen ska matas kortsväng i en brant ser det inte lika imponerande ut. Men... Man kan inte få allt på en gång, och med tiden kommer även trycket och dynamiken kortsvängen.</p><p></p><p></p><p>Ja! Precis. Exakt så. Det verkar vara väldigt mycket lättare att hitta fram till ett rent skär när hjärnan inte lärt in att sväng = vrid och has. De är ingen teori, det är en observation. Detta är kärnan i mitt resonemang och anledningen till att jag säger det jag säger. </p><p></p><p></p><p>Nja. Det behövs inte mycket fart alls om nybörjaren till att börja med(, för att nå fysisk förståelse snarare än att göra en teknisk korrekt sväng,) tillåts hitta skäret genom att vika in knät med ytterskidan. Med gradvis ökat självförtroende och ökad hastighet kan man sen ganska snart successivt gå vidare till en mer komplett skärande sväng med jämnare tryck och kroppsbank. Det viktiga tycker jag är att åkaren förstår hur den skärande svängen skapas, och hur det känns. Den varianten har jag kört på och det har fungerat mycket bra.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MarkusO, post: 577978, member: 13390"] Ja. Det är nackdelen. Det kan faktiskt se lite märkligt ut. Försöken visar att de jag har instruerat med min metod sjukt fort lär sig att åka med ett driv och skär som i den traditionella bedömningsmallen ger intrycket av en väldigt duktig åkare. När det sen ska matas kortsväng i en brant ser det inte lika imponerande ut. Men... Man kan inte få allt på en gång, och med tiden kommer även trycket och dynamiken kortsvängen. Ja! Precis. Exakt så. Det verkar vara väldigt mycket lättare att hitta fram till ett rent skär när hjärnan inte lärt in att sväng = vrid och has. De är ingen teori, det är en observation. Detta är kärnan i mitt resonemang och anledningen till att jag säger det jag säger. Nja. Det behövs inte mycket fart alls om nybörjaren till att börja med(, för att nå fysisk förståelse snarare än att göra en teknisk korrekt sväng,) tillåts hitta skäret genom att vika in knät med ytterskidan. Med gradvis ökat självförtroende och ökad hastighet kan man sen ganska snart successivt gå vidare till en mer komplett skärande sväng med jämnare tryck och kroppsbank. Det viktiga tycker jag är att åkaren förstår hur den skärande svängen skapas, och hur det känns. Den varianten har jag kört på och det har fungerat mycket bra. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Bästa/snabbaste sättet att lära sig åka skidor!
Tillbaka
Topp