Bästa stället i Alperna för säsong? UTAN puderhets

Blir säsong nästa vinter. Frågan är bara var?? Jag har tidigare gjort säsong i Verbier och nu senast i Whistler.

Är nog sugen på att köra en kortare säsong, början på januari till början på april, i alperna. Håller på och gör research för att hitta bästa stället. Vore grymt om jag kunde få lite hjälp!

Jag har dessa kriterier:

1. Inte allt för mkt hets om pudret. Whistler var sjukt jobbigt ur den aspekten...

2. Gärna bra skogsskidåkning.

3. Helst en bra park för de dagar då man inte kan åka puder.

4. Bra väder. Helst både snösäkert och mkt sol. Har haft två pissdåliga säsonger snömässigt så vill gärna optimera chanserna för bra pow!

4. Bra socialt häng, gärna en del svenskar. (Förstår att det är svårt att hitta ett ställe med både ingen hets om pudret samtidigt som det är bra socialt häng). Behöver nog inte så mkt uteställen och så, men EN röjjig afterski är ju fett kul. Gärna ETT ställe där ALLA samlas, såsom Pub Mt. Fort i Verbier.

Tack på förhand, uppskattar alla hjälp jag kan få!

Droppa gärna förslag på orter!

Serre Chevalier? Grym skogsåkning, enormt solsäkert, en "ok" park och en del Svenskar. Har inte säsongat där så vet inte hur det är med puderhetsen, men allt kan man inte få ;-)

Flachau, bästa skogsåkningen jag vart med om (då är jag just nu på säsong i Revelstoke), skitgrym park men dock knappt några skandinaver (nu har jag dock inte vart där på ett par år, läget kan ha förändrats). Men 30 min norrut så har du bad gastein och där är det ju knappast brist på dem. Ytterligare ett plus för flachau är att inget säger after ski lika bra som en hord fulla österrikare som gemensamt skrålar anton aus tyrol efter fem timmar på puben...

Och förresten.. Vi har samma planer för nästa år.. Slå våra hjälmbeprydda stötdämpare samman? Har en liten hemlis...

Senast ändrad:
Det e bare att åka te Chamonix, där finns allt du vill ha å framförallt ingen puderhets :D

Senast ändrad:
Powmässigt hae jag enligt många rykten hört att italienare är allmänt ointresserade av att åka utanför pisterna, mer orört för dig då. De italienska ställen jag hört bra om är Sestriere, Champoluc och Alagna.

Italien verkar av någon anledning vara förbisätt som bummarland, är det kortare säsong, eller kanske för att blonda nordbor (tjejer iallafall) inte får en lugn stund?

Alagna/Monte Rosa skulle kanske passa, men tvärr så är det puderhets i den liftburna offpisten. Det kallas ju "Freeride Paradise" vilket borde ses som ett dragplåster för freeriders, och när jag var där för några veckor sedan så fick vi ca 1 dm nysnö, som blev uppåkt under förmiddagen. Dock fick jag höra att man kan åka ospårat flera veckor om man knallar lite .Det är svenskar i princip överallt runt Monte Rosa, och det finns inget nattliv att prata om (vilket jag, i och för sig, tycker är en fördel). I Stafaal samlas många som bor i Stafaal och Gressoney-La Trinité på den lokala puben på eftermiddagen, och det är riktigt grymt och trevligt.
Överlag så var det väldigt lite folk, tror inte italienarna åker dit eftersom det inte är så mycket pister, fast dom få pister som finns håller världsklass. Parken i Gressoney var tyvärr pinsamt dålig men pisterna tråkade inte ut mig i alla fall.
Men i senaste numret av Brant så är det en intressant artikel om Sestriere, vilket jag också hört gott om.

Jag sitter också och söker runt som en galning efter något ställe som passar in på just de kriterierna du beskriver! hur går det för dig davidpersson? vad kommer du fram till? :)

förra säsongen var jag i st anton. det var grymt! men vill prova nåt annat i år, nåt lite softare med lite mindre fest och mycket puder! :)

har någon varit i monterosa och har erfarenheter om priserna jämfört med österrike, typ st anton..? och språk.. kan de tyska i monterosa?

Bad Gastein säger jag..

1. Puderhetsen är obefintlig. (finns för mycket alkohol antar jag, aka Bakis, "det har bara snöat 10 cm, jag tar sovmorgon" :O...

2. Finns mycket rolig skog faktiskt, lite knepigt att hitta men det finns. Kräver dock ett bra snöår.

3. Park finns, ganska bra sådan. Inget extremt, ganska nybörjarvänlig.

4. Mycket soltimmar! Dock lite osäkert med snö pga den låga höjden.

5. Massor av svenskar. Ibland är det svårt att tro att du är utomlands.. Kryllar av "hang arrounds" som ser coola ut på stan, läs: posers. Röjjig afterski finns. Finns stadig alkistrubadurer. "Lars-Penis" eller va han nu hette, ganska skoj.

Lycka till!

Tillbaka
Topp