Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Bästa tipset vid snöfall i Chamonix!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="serdo" data-source="post: 147257" data-attributes="member: 34148"><p>borde kanske inte säga det här, så jag håller mig lite vag. Man kan säga att det finns tre olika typer af offpist </p><p>i Cham o troligtvis i alla andra större system. </p><p>1) den du får när du åker i systemet precis efter ett dump. Alltså under liftarna, bredvid pisterna osv. Det är </p><p>den säkraste åkningen i och med att pistörerna o dem med ansvar för säkerheten inte skulle ha systemen </p><p>öppna ifall det inte är säkert. Åk med respekt iallafall! </p><p>2) Den du når efter en kort promenad relativt nära systemet. Ofta kommer du ner i systemet eller åker </p><p>mellan system eller dyl. Denna offpist körs när snön i systemen blivt uppåkt o alla andra börjat invänta nästa </p><p>dump med att gå loss på all seize nere i byn.</p><p>3) Den där svåra o lite otillgängliga offpisten som man kan börja beta på när det har gått runt en vecka sen </p><p>senaste dumpet. Ska du ner en vecka kan du glömma denna kategori ifall du inte hyr bergsguide o visar att </p><p>du e kompetent på ett par skidor. </p><p></p><p>För att instämma med ett ovanstående inlägg så kräver bergen i chamonix respekt. De bergen äter </p><p>övermodiga veckisar mer än ngt annat ställe i europa. Om du ska ge dig ut på offpistäventyr bör du därför </p><p>dansa en snödans o hoppas på ett tokdump så att du kan plöja GM o flégère utan att riskera mkt mer än en </p><p>galen träningsverk. Le Tour o Brevent i all ära, men GM erbjuder mer o brantare åkning. </p><p></p><p>Om du ska ge dig ut på lite av den åkning som jag klassar som nr 2 så ska du åka med ngn som visar vägen. </p><p>Det behöver inte alltid vara en guide, men ngn som kan bergen o har gott omdömme o kan anpassa åkningen </p><p>efter hur du o dina polare åker. Visst, nordsidan på Augille di Midi är ett åk att skryta om på afterskin, men </p><p>om du inte kallas för bagarn kan du skippa det. </p><p></p><p>Mitt tips e att om det inte är o har varit alltför varmt de senaste dagarna, ta bussen till brevent, hoppa in i </p><p>första kabinen o hoppa i laggen på mellanstationen. Åk sen skiers left, alltså höger på liftkartan, tills du </p><p>kommer till en stolslift som jag glömt vad den heter. Den som går upp till höger på pistkartan över brevent, </p><p>hoppas du förstår. När du kommer upp med den liften står du en stund o känner dig nöjd med att du inte </p><p>sitter i skolan för att sen åka 30 meter till vänster. Där bör det finnas ett fast rep som leder upp för en liten </p><p>ränna. därefter ber din vägvisare dig att spänna på laggen på väskan, kolla utrustningen o sen bär det av </p><p>uppåt...</p><p></p><p>Shit va mkt text det blev. Jaja, var väl egentligen mer sugen på att ta en pause från pluggandet än att ge </p><p>bort information som lockar iväg veckisar till chams gömda skatter. Vissa saker håller man för sig själv. Ha </p><p>en trevlig vecka o hälsa cham från mig.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="serdo, post: 147257, member: 34148"] borde kanske inte säga det här, så jag håller mig lite vag. Man kan säga att det finns tre olika typer af offpist i Cham o troligtvis i alla andra större system. 1) den du får när du åker i systemet precis efter ett dump. Alltså under liftarna, bredvid pisterna osv. Det är den säkraste åkningen i och med att pistörerna o dem med ansvar för säkerheten inte skulle ha systemen öppna ifall det inte är säkert. Åk med respekt iallafall! 2) Den du når efter en kort promenad relativt nära systemet. Ofta kommer du ner i systemet eller åker mellan system eller dyl. Denna offpist körs när snön i systemen blivt uppåkt o alla andra börjat invänta nästa dump med att gå loss på all seize nere i byn. 3) Den där svåra o lite otillgängliga offpisten som man kan börja beta på när det har gått runt en vecka sen senaste dumpet. Ska du ner en vecka kan du glömma denna kategori ifall du inte hyr bergsguide o visar att du e kompetent på ett par skidor. För att instämma med ett ovanstående inlägg så kräver bergen i chamonix respekt. De bergen äter övermodiga veckisar mer än ngt annat ställe i europa. Om du ska ge dig ut på offpistäventyr bör du därför dansa en snödans o hoppas på ett tokdump så att du kan plöja GM o flégère utan att riskera mkt mer än en galen träningsverk. Le Tour o Brevent i all ära, men GM erbjuder mer o brantare åkning. Om du ska ge dig ut på lite av den åkning som jag klassar som nr 2 så ska du åka med ngn som visar vägen. Det behöver inte alltid vara en guide, men ngn som kan bergen o har gott omdömme o kan anpassa åkningen efter hur du o dina polare åker. Visst, nordsidan på Augille di Midi är ett åk att skryta om på afterskin, men om du inte kallas för bagarn kan du skippa det. Mitt tips e att om det inte är o har varit alltför varmt de senaste dagarna, ta bussen till brevent, hoppa in i första kabinen o hoppa i laggen på mellanstationen. Åk sen skiers left, alltså höger på liftkartan, tills du kommer till en stolslift som jag glömt vad den heter. Den som går upp till höger på pistkartan över brevent, hoppas du förstår. När du kommer upp med den liften står du en stund o känner dig nöjd med att du inte sitter i skolan för att sen åka 30 meter till vänster. Där bör det finnas ett fast rep som leder upp för en liten ränna. därefter ber din vägvisare dig att spänna på laggen på väskan, kolla utrustningen o sen bär det av uppåt... Shit va mkt text det blev. Jaja, var väl egentligen mer sugen på att ta en pause från pluggandet än att ge bort information som lockar iväg veckisar till chams gömda skatter. Vissa saker håller man för sig själv. Ha en trevlig vecka o hälsa cham från mig. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Bästa tipset vid snöfall i Chamonix!?
Tillbaka
Topp