Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Bästa tipset vid snöfall i Chamonix!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Gelendesprung" data-source="post: 147268" data-attributes="member: 35006"><p>Trådskaparen skriver redan som andra inlägg "...min fråga var vart det finns relativt "säker" åkning utan glaciärsprickor osv med stora förutsägbara ytor..." därmed torde allt snack om Sopnedkast och Cosmiquer vara överflödigt, Grekliften i Grand Montets kan väl sägas vara på gränsen för vad som är relevant.</p><p></p><p>Mitt tips till Rydellen är att helt strunta i allt som handlar om rep, jag tror mig förstå vad du menar med "säker" åkning. Håll dig till liftnära åkning. </p><p></p><p>Fritzan tipsar om Hotellet i Brevent men var försiktig, det är riktigt brant vilket egentligen är hela grejen med det åket, lutningen innebär givetvis att det gärna släpper om det just har snöat och om det släpper kan det gå riktigt illa, det positiva är att åket är riktigt kul även om det inte är nysnö, try it you´ll like it!.</p><p></p><p>I övrigt kan sägas att det går att hitta hyfsat liftnära, ospårad snö samma dag som det dumpar/har dumpat. Det verkar emellertid handla mycket om TUR, försök ta er runt ett hörn från liften, leta efter något som inte syns från liften/backen, har ni tur finns det fortfarande snö kvar, det kanske innebär 5min stakande men det är väl helt ok?</p><p></p><p>Ett annat tips är att haka på folk som ser ut att ha koll, men lita inte på att de vet vad som är säkert bara för att "andra åker där", säkerheten får man ansvara för själv. </p><p></p><p>Lycka till!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Gelendesprung, post: 147268, member: 35006"] Trådskaparen skriver redan som andra inlägg "...min fråga var vart det finns relativt "säker" åkning utan glaciärsprickor osv med stora förutsägbara ytor..." därmed torde allt snack om Sopnedkast och Cosmiquer vara överflödigt, Grekliften i Grand Montets kan väl sägas vara på gränsen för vad som är relevant. Mitt tips till Rydellen är att helt strunta i allt som handlar om rep, jag tror mig förstå vad du menar med "säker" åkning. Håll dig till liftnära åkning. Fritzan tipsar om Hotellet i Brevent men var försiktig, det är riktigt brant vilket egentligen är hela grejen med det åket, lutningen innebär givetvis att det gärna släpper om det just har snöat och om det släpper kan det gå riktigt illa, det positiva är att åket är riktigt kul även om det inte är nysnö, try it you´ll like it!. I övrigt kan sägas att det går att hitta hyfsat liftnära, ospårad snö samma dag som det dumpar/har dumpat. Det verkar emellertid handla mycket om TUR, försök ta er runt ett hörn från liften, leta efter något som inte syns från liften/backen, har ni tur finns det fortfarande snö kvar, det kanske innebär 5min stakande men det är väl helt ok? Ett annat tips är att haka på folk som ser ut att ha koll, men lita inte på att de vet vad som är säkert bara för att "andra åker där", säkerheten får man ansvara för själv. Lycka till! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Bästa tipset vid snöfall i Chamonix!?
Tillbaka
Topp