Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bättre att välja kraftigare bindning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Dekadent" data-source="post: 1048060" data-attributes="member: 132445"><p>Mekanikstudent här! </p><p></p><p>Det ligger faktiskt någonting i det hans säger, speciellt då det kommer till fjäderfysiken. Fast hur resonemanget att det blir enklare att påbörja kompression då du höjer fjäderkonstanten är jag inte med på, då det istället borde vara tvärtom svårare att övervinna en mer styv fjäders initialtröghet(om än minimal)? Kraften för att trycka ihop/dra ut en fjäder är så vitt jag vet linjär, vilket nog är det som gör en standardiserad DIN-skala möjlig. </p><p></p><p>Dock är det mycket upp till varje specifik bindning, och sen ska man inte glömma att tjuvsläpp kan vara rätt farligt det med. I en fantastisk värld så hade varje individ fått en anatomisk biomekanisk undersökning och anpassade bindningsinställningar till denna, men vi är inte riktigt där ännu. </p><p></p><p>Kör själv på 11/12 på två par STH16, och aldrig funderat speciellt mycket mer på det än att det känns rätt för mig, släpper då de ska och sitter på då de ska. Skulle våga påstå att skillnaden är ganska så marginell, dock så brukar bindningar med högre DIN-skala vara dyrare och lite mer välbyggda, vilket kanske kan vara en poäng.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Dekadent, post: 1048060, member: 132445"] Mekanikstudent här! Det ligger faktiskt någonting i det hans säger, speciellt då det kommer till fjäderfysiken. Fast hur resonemanget att det blir enklare att påbörja kompression då du höjer fjäderkonstanten är jag inte med på, då det istället borde vara tvärtom svårare att övervinna en mer styv fjäders initialtröghet(om än minimal)? Kraften för att trycka ihop/dra ut en fjäder är så vitt jag vet linjär, vilket nog är det som gör en standardiserad DIN-skala möjlig. Dock är det mycket upp till varje specifik bindning, och sen ska man inte glömma att tjuvsläpp kan vara rätt farligt det med. I en fantastisk värld så hade varje individ fått en anatomisk biomekanisk undersökning och anpassade bindningsinställningar till denna, men vi är inte riktigt där ännu. Kör själv på 11/12 på två par STH16, och aldrig funderat speciellt mycket mer på det än att det känns rätt för mig, släpper då de ska och sitter på då de ska. Skulle våga påstå att skillnaden är ganska så marginell, dock så brukar bindningar med högre DIN-skala vara dyrare och lite mer välbyggda, vilket kanske kan vara en poäng. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bättre att välja kraftigare bindning?
Tillbaka
Topp