Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bättre att välja kraftigare bindning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Dekadent" data-source="post: 1048179" data-attributes="member: 132445"><p>Det man är ute efter skulle jag anta är en rätt så "mjuk" kompression utav fjädern, vilket isåfall skulle avlasta knäleden vid en smäll eller tryck tills dess att inställningen övervinns och hela bindningen löser ut. Scenariot skulle alltså bli:</p><p></p><p>Kraft påverkar skidåkarens ben - knäleden avlastar - bindningen avlastar - allt är bra då rörelsen i bindningen avlastar de där extra N:en som annars skulle kunna ge trasiga knän. Tanken antar jag är att lite utav den rena "tryckkraften" som kommer underifrån ska spridas genom att ge en liten rörelseresultant istället för att enbart fokuseras uppåt i knät, samt kraften från skidåkarens massa som trycker neråt mot skidan. Inte en aning om exakt hur effektivt det kan tänkas vara, men teoretiskt så borde det hjälpa något innan bindningen löser ut</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Dekadent, post: 1048179, member: 132445"] Det man är ute efter skulle jag anta är en rätt så "mjuk" kompression utav fjädern, vilket isåfall skulle avlasta knäleden vid en smäll eller tryck tills dess att inställningen övervinns och hela bindningen löser ut. Scenariot skulle alltså bli: Kraft påverkar skidåkarens ben - knäleden avlastar - bindningen avlastar - allt är bra då rörelsen i bindningen avlastar de där extra N:en som annars skulle kunna ge trasiga knän. Tanken antar jag är att lite utav den rena "tryckkraften" som kommer underifrån ska spridas genom att ge en liten rörelseresultant istället för att enbart fokuseras uppåt i knät, samt kraften från skidåkarens massa som trycker neråt mot skidan. Inte en aning om exakt hur effektivt det kan tänkas vara, men teoretiskt så borde det hjälpa något innan bindningen löser ut [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bättre att välja kraftigare bindning?
Tillbaka
Topp