Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bättre att välja kraftigare bindning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 1048181" data-attributes="member: 13863"><p>Jag har funderat en hel del på det här kluriga problemet ... </p><p></p><p>Om jag förstår det hela rätt är teorin att en mindre komprimerad fjäder (styvare med mindre förspänning) skulle ge större elasicitet i bindningen än en mer komprimerad fjäder (mjukare med mer förspänning). Om fjädern verkligen är linjär och bindningen är välkonstruerad borde det inte spela någon roll. Problemet med låg (kort) elasticitet ligger ju snarare i bindningens konstruktion, dvs. hur lång väg är det från bindningens första rörelse tills den släpper skon. Här har rimligtvis även friktion mellan sko och bindning en avgörande betydelse.</p><p></p><p>Nu har jag iofs. ingen detaljkoll på hur en bindning är konstruerad men rimligtvis borde det heller inte vara något problem att köra med en styv fjäder så länge den initialt inte är för styv. Dvs. det borde inte vara någon nackdel även om det troligtvis inte heller är någon fördel i en välkonstruerad bindning.</p><p></p><p>En slutlig fundering kring den allmänt förekommande rekommendationen att man ska välja bindning så att man ligger ungefär i mitten på DIN-skalan. Är det egentligen bara bullshit eller finbs det en teori bakom det. Kan det kanske vara så att stålfjädrar i teorin är linjära men verkligheten något helt annan och det är i "mittläget" de är närmast linjära och fungerar bäst???</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 1048181, member: 13863"] Jag har funderat en hel del på det här kluriga problemet ... Om jag förstår det hela rätt är teorin att en mindre komprimerad fjäder (styvare med mindre förspänning) skulle ge större elasicitet i bindningen än en mer komprimerad fjäder (mjukare med mer förspänning). Om fjädern verkligen är linjär och bindningen är välkonstruerad borde det inte spela någon roll. Problemet med låg (kort) elasticitet ligger ju snarare i bindningens konstruktion, dvs. hur lång väg är det från bindningens första rörelse tills den släpper skon. Här har rimligtvis även friktion mellan sko och bindning en avgörande betydelse. Nu har jag iofs. ingen detaljkoll på hur en bindning är konstruerad men rimligtvis borde det heller inte vara något problem att köra med en styv fjäder så länge den initialt inte är för styv. Dvs. det borde inte vara någon nackdel även om det troligtvis inte heller är någon fördel i en välkonstruerad bindning. En slutlig fundering kring den allmänt förekommande rekommendationen att man ska välja bindning så att man ligger ungefär i mitten på DIN-skalan. Är det egentligen bara bullshit eller finbs det en teori bakom det. Kan det kanske vara så att stålfjädrar i teorin är linjära men verkligheten något helt annan och det är i "mittläget" de är närmast linjära och fungerar bäst??? /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bättre att välja kraftigare bindning?
Tillbaka
Topp