Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bättre att välja kraftigare bindning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ake_Astrom" data-source="post: 1048225" data-attributes="member: 127291"><p>[USER=51492]@Snorkel[/USER] jag förstår inte.</p><p>Något i bindningen tillåter "elastisiteten".</p><p>Detta något borde väl vara en konstruktion som tillåter viss längd på rörelse med visst motstånd?</p><p>Vilket av dessa kan vi påverka (om vi kan påverka något), troligtvis inte längden möjligen motståndet om det är kopplat till fjädern.</p><p>Eller är det egna fjädrar som inte har någon koppling till den vi kan använda för att ändra DIN?</p><p></p><p>Är inte tanken att DIN 9 är DIN 9 oavsett hårdheten på fjäder från början?</p><p>Jag kan förstå att vid kortare elastisitet så behöver den vara "hårdare" för att minska tjuvsläpp vid slag och vid längre så klarar man släppen med en "mjukare".</p><p></p><p>Men om längden är densamma så bör väl DIN inställningen vara så låg som möjligt och samma DIN tal oavsett hårdhetstal på fjädern?</p><p></p><p></p><p>För DIN talet skall väl motsvara kraften som behövs för att bindningen skall börja "röra" sig?</p><p></p><p>Eller har jag missförstått väldigt mycket om bindningar?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ake_Astrom, post: 1048225, member: 127291"] [USER=51492]@Snorkel[/USER] jag förstår inte. Något i bindningen tillåter "elastisiteten". Detta något borde väl vara en konstruktion som tillåter viss längd på rörelse med visst motstånd? Vilket av dessa kan vi påverka (om vi kan påverka något), troligtvis inte längden möjligen motståndet om det är kopplat till fjädern. Eller är det egna fjädrar som inte har någon koppling till den vi kan använda för att ändra DIN? Är inte tanken att DIN 9 är DIN 9 oavsett hårdheten på fjäder från början? Jag kan förstå att vid kortare elastisitet så behöver den vara "hårdare" för att minska tjuvsläpp vid slag och vid längre så klarar man släppen med en "mjukare". Men om längden är densamma så bör väl DIN inställningen vara så låg som möjligt och samma DIN tal oavsett hårdhetstal på fjädern? För DIN talet skall väl motsvara kraften som behövs för att bindningen skall börja "röra" sig? Eller har jag missförstått väldigt mycket om bindningar? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bättre att välja kraftigare bindning?
Tillbaka
Topp