Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bättre att välja kraftigare bindning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ake_Astrom" data-source="post: 1048250" data-attributes="member: 127291"><p>[USER=51492]@snorkel[/USER]</p><p>Jag får nog erkänna att jag saknar kunskap om principerna för hur en bindning skall arbeta och är uppbygd helt enkelt.</p><p></p><p>Rent generellt så får man väl hoppas att en dyrare bindning är byggd med dyrare material och mer precision på tillverkningen => bättre funktion och längre hållbarhet vid motsvarande belastning som en billigare bindning.</p><p></p><p>Men annars så tror jag att en bindning med större elasticitet kombinerat med någon form av stötdämpning borde vara rätt väg att gå och följaktligen ett bättre val om det fanns tillgängligt alternativt att endast det ena av dessa 2 fortfarande är att föredra framför att endast välja den bindning med det högre DIN talet.</p><p></p><p>Vill minnas att jag läste någon tråd där man förespråkade att välja ett DIN tal på bindningen där man hamnade så "nära" mitten med sitt önskade tal och det förklarades med att fjädern arbetar bäst där.</p><p></p><p>Jag kanske minns fel eller det kanske inte gäller längre.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ake_Astrom, post: 1048250, member: 127291"] [USER=51492]@snorkel[/USER] Jag får nog erkänna att jag saknar kunskap om principerna för hur en bindning skall arbeta och är uppbygd helt enkelt. Rent generellt så får man väl hoppas att en dyrare bindning är byggd med dyrare material och mer precision på tillverkningen => bättre funktion och längre hållbarhet vid motsvarande belastning som en billigare bindning. Men annars så tror jag att en bindning med större elasticitet kombinerat med någon form av stötdämpning borde vara rätt väg att gå och följaktligen ett bättre val om det fanns tillgängligt alternativt att endast det ena av dessa 2 fortfarande är att föredra framför att endast välja den bindning med det högre DIN talet. Vill minnas att jag läste någon tråd där man förespråkade att välja ett DIN tal på bindningen där man hamnade så "nära" mitten med sitt önskade tal och det förklarades med att fjädern arbetar bäst där. Jag kanske minns fel eller det kanske inte gäller längre. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bättre att välja kraftigare bindning?
Tillbaka
Topp