Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
BD skidor kontra Dynafit skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Stratos" data-source="post: 910264"><p>Låter bra Skare. Wayback är fin skida, K2 har ju lyckats med sin bc-linje. Jag förstår dock inte grejen att det skulle vara speciellt i svenska fjällen med lätta grejer. Ingen fallhöjd att tala om och ofta brytföre -ta en bra skida som håller dig på kartongsnön och skippa lättviktsgrejerna. Korta åk men fler =fler fikapauser. I framtiden kommer nog densiteten i skidorna spela mindre roll på skidans åkkvalitet men det är nog en bit kvar. Tänker inte kasta titlar men jag har turat i canada, norge, alperna, sverige och friåker liftburet. Har alltid haft "vanliga"skidor med 95-105 mm under fot på turer mellan 400-2000 höjdmeter och man vänjer sig snabbt. Givetvis andra , längre + bättre byggda liftburet. MEN orsaken att ta sig upp är ju att ta sig ner på ett roligt (och säkert!!) sätt.Med stor säck på ryggen. Lättviktarna (i den mening som tas upp i tråd) ger inte MIG (allt är ju bara mina egna åsikter) nån sskidglädje -som är poängen att gå upp. Efter många höjdmeter som ger, oavsett skida, möra ben,höfter men inte minst lågsockrad hjärna -är det även stor fördel med stadig och trygg skida för att inte falla eller vrida knän. Jag tror att vi i sverige måste sätta våra fjäll i perspektiv och bita ihop lite ;-)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Stratos, post: 910264"] Låter bra Skare. Wayback är fin skida, K2 har ju lyckats med sin bc-linje. Jag förstår dock inte grejen att det skulle vara speciellt i svenska fjällen med lätta grejer. Ingen fallhöjd att tala om och ofta brytföre -ta en bra skida som håller dig på kartongsnön och skippa lättviktsgrejerna. Korta åk men fler =fler fikapauser. I framtiden kommer nog densiteten i skidorna spela mindre roll på skidans åkkvalitet men det är nog en bit kvar. Tänker inte kasta titlar men jag har turat i canada, norge, alperna, sverige och friåker liftburet. Har alltid haft "vanliga"skidor med 95-105 mm under fot på turer mellan 400-2000 höjdmeter och man vänjer sig snabbt. Givetvis andra , längre + bättre byggda liftburet. MEN orsaken att ta sig upp är ju att ta sig ner på ett roligt (och säkert!!) sätt.Med stor säck på ryggen. Lättviktarna (i den mening som tas upp i tråd) ger inte MIG (allt är ju bara mina egna åsikter) nån sskidglädje -som är poängen att gå upp. Efter många höjdmeter som ger, oavsett skida, möra ben,höfter men inte minst lågsockrad hjärna -är det även stor fördel med stadig och trygg skida för att inte falla eller vrida knän. Jag tror att vi i sverige måste sätta våra fjäll i perspektiv och bita ihop lite ;-) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
BD skidor kontra Dynafit skidor
Tillbaka
Topp