Behöver hjälp ! Flex till pjäxor !?

affe92

Medlem
Drar till BG på fredag, och har köpt ett par pjäxor : Salomon Ghost 100. Funderar starkt på att byta till Salomon Ghost 130. Men frågan är , vilken flex behöver jag ? Jag är 178cm lång och väger ca 70kg och åker allround , ganska avancerat. Det här med flex går mig på nerverna!! HJÄLP MIG

Det är skillnad på att åka avancerat och aggressivt.
Jag har cirka 5kg upp på dig och har kört med Ghosten några år. Jag kör hårt och har tidigare kört med Gun (gamla Shogun, som är gamla Ghost 100 typ) och för mig var uppbytet givet. Jag ville ha mer kraft för att driva raceskidorna och bredare offpistskidor. Dock kör jag ganska sällan med full knäppning, vilket gör pjäxan mjukare. Det är nästan bara när jag glider pist eller kör riktigt hårt i offpisten som jag spänner åt hårt.

Några frågor för att förstå dig och dina förutsättningar...
Vilka skidor kör du med?
Hur kommer du åka? Bara pist, helst offpist, kanske mycket park?
Hur hårt ställda bindningar och vilken sullängd på pjäxorna har du? Jäkligt nördig fråga men kan göra det hela enklare.

Rent spontant tror jag att 100 är rätt, det är dumt att gå på en för hård pjäxa om man inte har användning för den. Om du dock har breda fötter och känner att du behöver CS-tekniken i 130'n blir det kanske knepigare...

För att ge ett svar innan jag flikar in med en egen fråga: - Ja , jag tror du har gjort rätt val med ghost 100. Du väger inte så mkt och är inte så lång så du kommer aldrig upp i några enorma vridmoment om du nu inte drar på som fan.
Jag har också kört på Salomon Gun innan (95 flex) och tyckte dom funka till min åkning nästan hela förra säsongen. Jag väger ca 77 och är 187 lång. Men efter ca 100 dagar på dom började dom kännas lite trötta och man hade ju utvecklats en hel del i sin åkning också.

Men jag tror 100 ´blir bra för dig. Körde 4 år på mina Gun inklusive en hel säsong i alperna och det funka fint. Skulle du efter ett tag känna att de blir lite mjukt kan du ju alltid köpa en booster strap och få upp styvheten lite.

Till min fråga också angående flex:

Spontanköpte ett par Lange RX 130 Pro och undrar helt enkelt om jag kommer uppfatta dom som väldigt hårda för min åkning? Kört på Gun innnan som sagt och dom är ju mjukare, vare sig om flexindexet skiljer sig från tillverkare till tillverkare så kommer ju Langen kännas betydligt mkt hårdare.
Jag kör mest bara offpist, men där blir de ju mkt lek och hopp också liksom. Man drar ju inte bara på feta långa puderåk i 100 knyck. Köpte dom mest för dom satt som gjutet på mina smala fötter och Rx130 är den enda Langen i den serien som har 97 i lästbredd. Chansar helt enkelt på att dom kommer kännas bra även vid lite lätt jibb och lek. Så vad tror ni är det ett dumt köp ? Kommer prova i vilket fall men känns bra att ha lite kött på benen innan en ny fet säsong drar igång.

Just nu kör jag med armada AR6 175, men ska nog köpa ett par Armada JJ 185 eller liknande. Mina förutsättningar är att jag ska kunna åka lite av var? Och med det menar jag lite offpist/ puder, pist och en gnutta park. Inte så mycket park. Jag har 26,5 i storlek? CS- tekniken ? Men saken är den att jag har alltid hyrt pjäxor , men då fått ngn medelmåttig alpin-variant? Och jag har alltid varit nöjd och inte brytt mig ngt vidare om vilka pjäxor jag har sålänge dem är sköna ? Men nu när jag börjat snöa in mig på flex så har jag fått värsta ångesten? Speciellt när min äldre polare (kör dock carving & väger nog 80+) säger att han hade velat köra med ngt starkare än 100 (vilket han har sedan 2år tillbaka)

(lästbredd på min var 98)

Och Eric , jag kör på som fan, det är det som oroar mig ? Vill liksom inte ha för mjuka pjäxor? Har aldrig tänkt på det här med flex innan , och det stör mig som fan nu .
Så jag är nog ingen vidare hjälp till din fråga? Sorry dude :/

Senast ändrad:
Affe, jag tror du kommer bli nöjd! Om du tycker att de känns mjuka framåt vårkanten när det börjar bli varmare och du troligtvis utvecklats, nita dem i bakkappan så att de blir styvare. Leta upp stans bästa pjäxmek och be om hjälp! CS står för Custom Shell, vilket Salomon har på vissa (dyrare) pjäxor. Då kan du utöka bredden där foten är bredare.

Eric, det finns risk för att dina RX130 kan kännas hårda, spontant så är nog den flexen på 130 märkbart styvare än Ghostens 120 (som tidigare har varit både 110 och 130), speciellt om du mest kör softare puderåkning (schysst tillvaro...). Alternativet för dig är ju att be en pjäxmek softa upp pjäxorna genom att kapa lite plats i kappan. Passformen verkar ju vara hundra (vilket är rätt väg att gå), så lite mekande är okej i mina ögon...

Men Carled, vad tkr du om 130 för mig ? Jag har som sagt alltid kört med skit-hyr-pjäxor innan och har aldrig undrat över vad de har för flex, så jag har ingen aning? sorry om jag är jobbig, men är sjukt pedant :)

Som jag skrev, jag tror du kommer bli nöjd. Jag tror inte att du är där åkmässigt för att ha nytta av en 130-pjäxa. Ett par parklagg och ett par BJ-jibbskidor klarar du utan problem med 100 flex. Kör du hårdare så är det både skidor och pjäxor som måste bytas ut isf.

(Pjäx) Flex skiljer sig mellan olika märken och är inget som är exakt alls utan lite godtyckligt för att ge en vink inom det egna märket.
Oavsett det låter 130 sjukt mycket för någon som måste fråga om de behöver det och väger 70kg, så mitt spontana svar är nej. Det är möjligt att du behöver styvare än Ghost 100 men för att driva ett par JJ så behöver du inte 130 oavsett pjäxmärke.

Okej ? ar6:an är ju sjukt bra allround skida och JJ är bara en nyare som är mer åt BM-hållet än tidigare park-hållet? För jag vill fan inte att knäna stupar framåt ? Vet du ungefär vad ett par vanliga uthyrespjäxor brukar ha för flex? Och tror du verkligen inte att 130 blir bättre?

Hyrpjäxor finns ju i olika flex, men den riktiga skiten ligger säkert runt 80 någonting. En bättre hyrpjäxa än nog uppemot 100 i flex. Skillnaden är att de åks ordentligt mycket och aldrig är riktigt anpassade efter dig.

Flex är sjukt olika från märke till märke, och det är nog inget mått man ska ta på enormt stort allvar.
Med din kroppsvikt blir nog 130 stenhårt och väldigt svårt att jobba med.

Okej ! Tack brow ! Men du ? Jämfört med vanliga hyrpjäxor , hur tror du att jag kommer uppleva skillnaden ? hehe

affe92 sa:
Okej ? ar6:an är ju sjukt bra allround skida och JJ är bara en nyare som är mer åt BM-hållet än tidigare park-hållet? För jag vill fan inte att knäna stupar framåt ? Vet du ungefär vad ett par vanliga uthyrespjäxor brukar ha för flex? Och tror du verkligen inte att 130 blir bättre?
Ar6 er enn dedikert parkski, JJ er en ganske allround ski som egner seg godt som BC-jib ski..

Så lenge du ikke trenger customshell for at støvelen skal sitte optimalt tror jeg du kommer til å bli veldig fornøyd ghost 100! Sammenligna med utleiestøvler vil du merke en enorm forskjell, og det vil ha minimalt med fleksen å gjøre :P

Senast ändrad:
Okej ! Men jag drar tillbaka till Alpingaraget idag och frågar dem om ett par 110 istället iaf, hade 120 varit för mycket tror ni ?

Du väger inte så mkt och du ska köra på en lekfull skida som inte är så väldigt styv. Du klarar dig fint med 100flex.

Annars så ser du om du kan ha Full-tilt eller dalbello. På dem kan du justera flexet precis som du vill genom att byta tungan. Till krypton Pro får du med 2 tungar. En som motsvarar ca 100 och den andra ca 130. Full-tilt får du köpa till en extra tunga och det kostar ca 500kr

Tillbaka
Topp