Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Behöver hjälp med att definiera vad för skidor jag söker
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="ChasingPow" data-source="post: 1092501" data-attributes="member: 163179"><p>till att börja med kan jag säga att min bakgrund är race åkning och har gått på skidgymnasium samt så jobbar jag i en skidverkstad så jag skulle anse mig ha god kunskap om både åka skidor och förstå skidor.</p><p>Det viktiga att förstå är att man kan inte ha en skida som är "bad ass, awesomeness" till allt. Det går inte riktigt att ha en snabb/kvick skida och ett fart monster med bra stabilitet etc. Med det är det inte sagt att det inte går att få något hyfsat till mycket. </p><p></p><p>Radie på en skida tex avgör inte 100% hur fort den svängar. Tar du Hirschers SL skidor kommer dem gå precis rakt fram, få kommer kunna generera tryck nog att böja igenom skidan och få den att svänga. Men den kommer fortfarande ha ca 14m radie men du kommer uppleva dem ungefär som ett par störtloppsskidor. Få lite extra "häng" på kanterna och du kommer bli vansinnig och rädd om det är hårt och en brant backe för du kan inte sladda loss bakändarna och hålla ned farten, utan du kommer uppleva dem som ett skenande tåg. </p><p></p><p></p><p>Det viktiga att tänka på är vilka egenskaper hos skidan man anser är viktigast för att du ska ha kul. Det går som sagt inte att få en skida som kan carva snabba svängar i lågfart och en som gör stora svängar med stabilitet i fart. Frågan är vilken åkning är den du försöker åka mest? Dvs det går inte att åka GS med SL skidor eller tvärtom utan att anpassa sig till extremt subpar teknik för någon av stilarna. </p><p></p><p></p><p>Men för att ge direkta tips så skulle jag peka dig emot AM skidor som har metal i sig, lite rocker och radie runt 15m och är typ runt 175. Ska man åka mycket pist med lite fart är metal fördelaktigt då det ger bättre stabilitet och styvhet (här är vridstyvhet det du vill se mer än böjstyvhet). Lite rocker ger bättre flyt om det är lite uppåkt och spetsarna vill inte gräva ned sig lika mycket. Radien är som sagt något som måste lira med hårdheten och att du förstår hur du ska jobba med radie och hårdhet i olika farter för att få den "snabbhet" på svängen du vill ha. Jag rekommenderar lite längre skida än kroppslängd just för lite extra stabilitet. Här är det viktigt att ha koll på hur lång rocker det är så du förstår hur lång kontakt yta du faktiskt har. Dvs en 170 vanlig skida är betydligt "längre" än en med rocker. Överlag lär du inte vilja ha något med mer än 85 midja. Har haft samma problem med att hitta en mellan skida som fungera bra till allt, mitt val föll i år på ett par Nordica nrgy. </p><p></p><p></p><p></p><p></p><p>Personligen anser jag att skidor är en pryl man måste testa innan man köper om man ska kunna vara säker. Allt kan se bra ut på papperet men sen är dem riktigt skräp när man väl åker på dem. Så ska du köpa utan att testa läs så mycket recensioner som möjligt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ChasingPow, post: 1092501, member: 163179"] till att börja med kan jag säga att min bakgrund är race åkning och har gått på skidgymnasium samt så jobbar jag i en skidverkstad så jag skulle anse mig ha god kunskap om både åka skidor och förstå skidor. Det viktiga att förstå är att man kan inte ha en skida som är "bad ass, awesomeness" till allt. Det går inte riktigt att ha en snabb/kvick skida och ett fart monster med bra stabilitet etc. Med det är det inte sagt att det inte går att få något hyfsat till mycket. Radie på en skida tex avgör inte 100% hur fort den svängar. Tar du Hirschers SL skidor kommer dem gå precis rakt fram, få kommer kunna generera tryck nog att böja igenom skidan och få den att svänga. Men den kommer fortfarande ha ca 14m radie men du kommer uppleva dem ungefär som ett par störtloppsskidor. Få lite extra "häng" på kanterna och du kommer bli vansinnig och rädd om det är hårt och en brant backe för du kan inte sladda loss bakändarna och hålla ned farten, utan du kommer uppleva dem som ett skenande tåg. Det viktiga att tänka på är vilka egenskaper hos skidan man anser är viktigast för att du ska ha kul. Det går som sagt inte att få en skida som kan carva snabba svängar i lågfart och en som gör stora svängar med stabilitet i fart. Frågan är vilken åkning är den du försöker åka mest? Dvs det går inte att åka GS med SL skidor eller tvärtom utan att anpassa sig till extremt subpar teknik för någon av stilarna. Men för att ge direkta tips så skulle jag peka dig emot AM skidor som har metal i sig, lite rocker och radie runt 15m och är typ runt 175. Ska man åka mycket pist med lite fart är metal fördelaktigt då det ger bättre stabilitet och styvhet (här är vridstyvhet det du vill se mer än böjstyvhet). Lite rocker ger bättre flyt om det är lite uppåkt och spetsarna vill inte gräva ned sig lika mycket. Radien är som sagt något som måste lira med hårdheten och att du förstår hur du ska jobba med radie och hårdhet i olika farter för att få den "snabbhet" på svängen du vill ha. Jag rekommenderar lite längre skida än kroppslängd just för lite extra stabilitet. Här är det viktigt att ha koll på hur lång rocker det är så du förstår hur lång kontakt yta du faktiskt har. Dvs en 170 vanlig skida är betydligt "längre" än en med rocker. Överlag lär du inte vilja ha något med mer än 85 midja. Har haft samma problem med att hitta en mellan skida som fungera bra till allt, mitt val föll i år på ett par Nordica nrgy. Personligen anser jag att skidor är en pryl man måste testa innan man köper om man ska kunna vara säker. Allt kan se bra ut på papperet men sen är dem riktigt skräp när man väl åker på dem. Så ska du köpa utan att testa läs så mycket recensioner som möjligt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Behöver hjälp med att definiera vad för skidor jag söker
Tillbaka
Topp