Behöver Hjälp med val av Skidor!

LouiseR

Ny medlem
Hej!

Jag är totalt nollställd när det gäller att köpa nya skidor. Jag har ingen aning om någonting.
Jag har åkt mycket skidor i mina dar och gjort en säsong i Hemsedal och skall snart upp på en ny och skulle vilja ha nya skidor att åka på. Jag anser mig själv som en bra pist åkare.
Har tidigare åkt på ett par helt vanliga pistskidor som funkar utmärkt men skulle nu vilja utmana mig själv lite med ett par nya offpistskidor. Jag skulle vilja ha ett par offpistskidor som även funkar bra i pist. Jag åker egentligen hursomhellst och vartsomhellst.

Jag väger 54 kg och är 162 lång.

Skulle även vilja ha tips för en tjej som vill ha offpistskidor som väger 68 och är 167 lång.

Tack!

lillkaj sa:
kolla lite på www.skadiskis.com
Maila nån som har koll!
Nog för att göra reklam för sitt eget märke men det där är ett övertramp. På eran sida har ni faktisk inte en skida som passar henne som är 162 cm och 54 kg.

Kanske den andra skidan för den andra tjejen. Men som sagt tycker fortfarande det är ett övertramp att skriva "maila nån som har koll" ;)

Hasse_Lindborg sa:
lillkaj sa:
Maila nån som har koll!
Nog för att göra reklam för sitt eget märke men det där är ett övertramp. På eran sida har ni faktisk inte en skida som passar henne som är 162 cm och 54 kg.

Kanske den andra skidan för den andra tjejen. Men som sagt tycker fortfarande det är ett övertramp att skriva "maila nån som har koll" ;)
Ungefär som när du tjatar om Moment med andra ord...

jeffa sa:
Hasse_Lindborg sa:
lillkaj sa:
Maila nån som har koll!

Fast skadi har ju faktiskt inget som egentligen inget som lämpar sig till en tjej som ska lära sig köra offpist?
Det har ju däremot Moment....

jeffa: Och när har jag tjatat om Moment i denna tråden? Eller när har jag tjatat om Moment utan att ta upp andra skidor samtidigt?(för övrigt just nu bara för att du tog upp det) Jag försöker vara objektiv om mitt märke och därför inte enbart nämna just mitt märke. För övrigt så har PNyberg helt rätt att "vi"(Moment) har skidor som passar en tjej som skall lära sig off pist och har den vikten som TS har. Men det har flera andra märken oxå. men just inte det märke som lillkaj skrev.

LouiseR: Det bästa är att testa skidor och bilda dig en egen uppfattning. De flesta butiker i fjällvärlden har testskidor så du kan testa skidorna och bestämma dig efter det. Det du skall leta efter är en skida med ca 100 mm i midja. Men sen beror det på vart du skall åka någonstans hur bred skida du kan behöva.

Senast ändrad:
Hej Louise!

Det finns en enorm mängd med skojiga skidor som skulle passa dig, men för att få ett vettigt svar behöver du precisera dina önskemål något. Berätta vilka skidor du har åkt på hitentills och hur du upplevt dem samt var du kommer att åka med dina nya skidor.

Titta gärna igenom ÅS Skidtest och ge oss förslag på skidor du tror kan passa dig. För övrigt håller jag med om att det är en god idé att satsa på ett par fetare skidor, någonstans 90-100 mm i midjan får betecknas som allmountain i dag. Är man driven fungerar det utmärkt i pist även med en betydligt bredare skida, upp mot 110 mm är inget problem ... däröver blir det lite segt i pisten ...

/MM

PS! Personligen tycker jag det är helt OK att tjata om skidor man gillar ... däremot bör Hasse, Nojlas, lillkaj, m.fl tydligt ange om de har kommersiella intressen avseende ett visst märke så man kan bedömas deras synpunkter utifrån detta! DS!

Senast ändrad:
jeffa sa:
Hasse_Lindborg sa:
lillkaj sa:
Maila nån som har koll!

Hasse har helt rätt här. Att tipsa om sina egna produkter tycker jag kan vara okej om man har nåt som passar bra. Det här känns lite desperat, ingen av skidorna är ju på något sätt lämpade för personen i fråga.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp