Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Behöver jag nya pjäxor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="johnnyrainbow" data-source="post: 1047713" data-attributes="member: 118323"><p>Jag har nu varit i butiker vid tre tillfällen och provat runt bland olika modeller. Jag började med breda pjäxor eftersom jag har ganska breda fötter. Mina fötter mäter 259*97 mm obelastade och 264*104 när jag står upp, högerfoten kanske 1,5 mm kortare. Märkte att de bredaste modellerna (atomic waymaker och Salomon quest pro och någon Dalbello) var för breda vid fot eller vad och inte gav tillräckligt stöd. </p><p></p><p>De pjäxor som kändes bäst var K2 Pinnacle 130 samt tecnica cochise 130 pro. Skillnaden mellan dessa i passform var att pinnaclen satt bekvämare och tightare runt benet men något sämre runt foten, ett lätt tryck längs hela utsidan av foten men något mycket plats på insidan, bredden var alltså bra men som att pjäxan hade mer böj inåt än foten. Tecnican var istället tvärtom, satt med ett jämt lätt tryck över hela foten, något högre insteg vilket kändes bra men däremot inte lika tight och bekvämt över benet, lite hårdare i känslan.</p><p></p><p>Frågan är helt enkelt vilka av dessa parametrar, passform vid fot eller ben, som är viktigast med tanke på att man sedan värmer och formar innerskon efter foten? Har det någon betydelse eller kan man förvänta sig att båda kommer ge en bra passform? </p><p></p><p>Annars kan man ju välja efter egenskaper hos pjäxan där skillnaderna som jag förstått det är att pinnaclen är 300 gram tyngre per sko, är något varmare och mer formbar pga intuition liners och har något bättre gåläge. Kan få cochisen en tusenlapp billigare så det kan ju spela in också om inte annat.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="johnnyrainbow, post: 1047713, member: 118323"] Jag har nu varit i butiker vid tre tillfällen och provat runt bland olika modeller. Jag började med breda pjäxor eftersom jag har ganska breda fötter. Mina fötter mäter 259*97 mm obelastade och 264*104 när jag står upp, högerfoten kanske 1,5 mm kortare. Märkte att de bredaste modellerna (atomic waymaker och Salomon quest pro och någon Dalbello) var för breda vid fot eller vad och inte gav tillräckligt stöd. De pjäxor som kändes bäst var K2 Pinnacle 130 samt tecnica cochise 130 pro. Skillnaden mellan dessa i passform var att pinnaclen satt bekvämare och tightare runt benet men något sämre runt foten, ett lätt tryck längs hela utsidan av foten men något mycket plats på insidan, bredden var alltså bra men som att pjäxan hade mer böj inåt än foten. Tecnican var istället tvärtom, satt med ett jämt lätt tryck över hela foten, något högre insteg vilket kändes bra men däremot inte lika tight och bekvämt över benet, lite hårdare i känslan. Frågan är helt enkelt vilka av dessa parametrar, passform vid fot eller ben, som är viktigast med tanke på att man sedan värmer och formar innerskon efter foten? Har det någon betydelse eller kan man förvänta sig att båda kommer ge en bra passform? Annars kan man ju välja efter egenskaper hos pjäxan där skillnaderna som jag förstått det är att pinnaclen är 300 gram tyngre per sko, är något varmare och mer formbar pga intuition liners och har något bättre gåläge. Kan få cochisen en tusenlapp billigare så det kan ju spela in också om inte annat. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Behöver jag nya pjäxor?
Tillbaka
Topp