Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Sommar
Mountainbike
Behöver köpråd MTB street/dirt
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="herrgard" data-source="post: 1005272" data-attributes="member: 101904"><p>Frambroms för dirt behövs inte. För street, mjaee kanske, men är ni nybörjare finns det viktigare saker att lära sig än att hantera en frambroms. V-broms eller skivbroms spelar ingen roll. Jag tycker skivbroms är lite smidigare eftersom du inte behöver hålla på och justera bromsklossar. Å andra sidan är det lite ömtåligare (tänk snea skivor). Så det är väl lite av en smaksak. Skivbromsar tar generellt sett bättre med. Fast å andra sidan använder du mest bromsen till att justera farten vid sån här åkning, inte för att tvärstanna.</p><p></p><p>Stötdämpare är också en smaksak. Det är inte ett måste för dirt men rätt skönt för handlederna. För street tycker jag det tar bort för mycket av känslan. Cykeln tar mycket stryk vid steetande så en helstel gaffel är lite bättre av den anledningen också.</p><p></p><p>Cyklarna vet jag inget om, men jag har kört en del komponenter från NS och det är bra grejor. Skillnaden mellan metropolis 2 och 3 verkar vara komponentnivån. 3an verkar ha en kompromissram (undvik!) medan 2an har en ram helt i crmo-stål och en allmänt lägre vikt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="herrgard, post: 1005272, member: 101904"] Frambroms för dirt behövs inte. För street, mjaee kanske, men är ni nybörjare finns det viktigare saker att lära sig än att hantera en frambroms. V-broms eller skivbroms spelar ingen roll. Jag tycker skivbroms är lite smidigare eftersom du inte behöver hålla på och justera bromsklossar. Å andra sidan är det lite ömtåligare (tänk snea skivor). Så det är väl lite av en smaksak. Skivbromsar tar generellt sett bättre med. Fast å andra sidan använder du mest bromsen till att justera farten vid sån här åkning, inte för att tvärstanna. Stötdämpare är också en smaksak. Det är inte ett måste för dirt men rätt skönt för handlederna. För street tycker jag det tar bort för mycket av känslan. Cykeln tar mycket stryk vid steetande så en helstel gaffel är lite bättre av den anledningen också. Cyklarna vet jag inget om, men jag har kört en del komponenter från NS och det är bra grejor. Skillnaden mellan metropolis 2 och 3 verkar vara komponentnivån. 3an verkar ha en kompromissram (undvik!) medan 2an har en ram helt i crmo-stål och en allmänt lägre vikt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Sommar
Mountainbike
Behöver köpråd MTB street/dirt
Tillbaka
Topp