Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Behöver lite råd om turbindning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1094777" data-attributes="member: 12152"><p>Konstruktionsmässigt ja. Nu har jag aldrig ägt, testat eller skruvat isär Squire ska sägas, men jag är nästan hundra på att den är att likställa med F12. Squire går till 11 och F12 till 12, men jag utgår från att konstruktionen är identisk i aspekten sidledselasticitet i tådelen. Huvudsaken är i alla fall i den här diskussionen att F12 och Baron/Duke inte har alls samma tådelskonstruktion. Det är anledningen till att många, inklusive jag själv, inte kan åka på fullt med F12 utan väldigt stora tjuvsläppsproblem oavsett om man drar den i botten eller ej. </p><p></p><p>I tådelen är Jester, Griffon, Baron och Duke lika ur ett funktionsperspektiv. Duke och Jester har lite mer metall, men samma typ av fjäderkompression som trycker ihop fjädern mer och mer hela vägen ut till det läge där pjäxan släpper. F12 ser förvillande likadan ut, men komprimerar fjädern endast i inledningen av rörelsen och sen släpper fjädertrycket nästan helt i det yttre läget. Det medför att den inte kan hämta hem pjäxan vid kraftiga slag utan den släpper helt istället. Det är önskvärt för nybörjare och åkare med svaga knän, men kan vara riktigt farligt för en åkare som kör fortare och större. Jag kan inte elasticitetsmåtten exakt, men jag skulle gissa att det ligger runt 40mm för Duke/Baron/Jester/Griffon och runt 20mm för F12/Squire. I praktiken är det en enorm skillnad. Numera åker min flickvän (49kg nybörjare) på mina F12 och hon har inte haft några problem alls utan gillar den skarpt snarare. Hon kör lugnt och stilla och blir det hårt finns det alltid nån lunchbuffé att satsa på istället. Baron hade för henne varit helt fel. Är man rätt typ av åkare kan F12 vara ett mycket bra val, men det gäller att förstå vad det egentligen är för skillnad. Speciellt som de ser så lika ut samtidigt som Marker är allt annat än tydliga med att beskriva skillnaden mellan modellerna. </p><p></p><p>Som referens kan jag säga att jag normalt sett åker på DIN 10,5 med bindningar ur Royal-serien. Även Baron och Griffon fungerar prickfritt i den inställningen. Men om jag tar en F12 och ställer på 10,5 och kör som vanligt kommer jag inte många svängar ner i en brant pist innan det släpper. Det går att åka med lätta fötter och är det mjukt är det inga problem, men så fort det hårdnar till eller att jag trycker till lite så släpper det. Ställd på DIN 12 blir det såklart avsevärt bättre, men då är risken för skador vid lågfartsfall alltför hög. Sammantaget är därmed F12 en högriskbindning för mig och det undviker jag helst att åka med. Tilläggas bör att jag alltid har haft en förmåga att få bindningar att tjuvsläppa och tex på skidtester har jag och har alltid haft ständiga problem med vissa bindningar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1094777, member: 12152"] Konstruktionsmässigt ja. Nu har jag aldrig ägt, testat eller skruvat isär Squire ska sägas, men jag är nästan hundra på att den är att likställa med F12. Squire går till 11 och F12 till 12, men jag utgår från att konstruktionen är identisk i aspekten sidledselasticitet i tådelen. Huvudsaken är i alla fall i den här diskussionen att F12 och Baron/Duke inte har alls samma tådelskonstruktion. Det är anledningen till att många, inklusive jag själv, inte kan åka på fullt med F12 utan väldigt stora tjuvsläppsproblem oavsett om man drar den i botten eller ej. I tådelen är Jester, Griffon, Baron och Duke lika ur ett funktionsperspektiv. Duke och Jester har lite mer metall, men samma typ av fjäderkompression som trycker ihop fjädern mer och mer hela vägen ut till det läge där pjäxan släpper. F12 ser förvillande likadan ut, men komprimerar fjädern endast i inledningen av rörelsen och sen släpper fjädertrycket nästan helt i det yttre läget. Det medför att den inte kan hämta hem pjäxan vid kraftiga slag utan den släpper helt istället. Det är önskvärt för nybörjare och åkare med svaga knän, men kan vara riktigt farligt för en åkare som kör fortare och större. Jag kan inte elasticitetsmåtten exakt, men jag skulle gissa att det ligger runt 40mm för Duke/Baron/Jester/Griffon och runt 20mm för F12/Squire. I praktiken är det en enorm skillnad. Numera åker min flickvän (49kg nybörjare) på mina F12 och hon har inte haft några problem alls utan gillar den skarpt snarare. Hon kör lugnt och stilla och blir det hårt finns det alltid nån lunchbuffé att satsa på istället. Baron hade för henne varit helt fel. Är man rätt typ av åkare kan F12 vara ett mycket bra val, men det gäller att förstå vad det egentligen är för skillnad. Speciellt som de ser så lika ut samtidigt som Marker är allt annat än tydliga med att beskriva skillnaden mellan modellerna. Som referens kan jag säga att jag normalt sett åker på DIN 10,5 med bindningar ur Royal-serien. Även Baron och Griffon fungerar prickfritt i den inställningen. Men om jag tar en F12 och ställer på 10,5 och kör som vanligt kommer jag inte många svängar ner i en brant pist innan det släpper. Det går att åka med lätta fötter och är det mjukt är det inga problem, men så fort det hårdnar till eller att jag trycker till lite så släpper det. Ställd på DIN 12 blir det såklart avsevärt bättre, men då är risken för skador vid lågfartsfall alltför hög. Sammantaget är därmed F12 en högriskbindning för mig och det undviker jag helst att åka med. Tilläggas bör att jag alltid har haft en förmåga att få bindningar att tjuvsläppa och tex på skidtester har jag och har alltid haft ständiga problem med vissa bindningar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Behöver lite råd om turbindning
Tillbaka
Topp