Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Behöver råd om nya skidor!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="dallan" data-source="post: 146297" data-attributes="member: 35502"><p>Det där med mått har ju blivit en stor fråga i dagens skidåkning, personligen skulle jag säga att allt från 63-80 räknas som pistskida, iofs helt beronde på skidans mått och flex.</p><p>Ta till exempel en Atomic Metron B5 som är en pistskida med 76 midja jämnfört med en Stöckli Stormrider XL med 75 midja så skiljer sig dom båda skidorna åt rätt så mycket trots liknande midjor.</p><p>Stormrider med sin "långa" svängradie är en "gammal" typ av friåkningsskida som jag tycker känns lite passé numera, den blir lätt lite tråkig i pist och har inga extrema egenskaper i offpisten som den hade för några år sedan med det utbud som fanns då.</p><p>Om man tar metronen å andra sidan är den skitkul i pist, självklart beroende på vad man vill göra med skidan men för någon som tidigare har köpt en XL, nån som vill ha en allsidig skida men inte en bredare känns metronen roligare i dagsläget och känns mer pistig än XL:en och det gör också midjemåttet.</p><p></p><p>Dagens allround skidor tycker jag har en 80-90 midja precis som Mno sa och puder skidor är 90+, sen finns det såklart undantag skidor som har över 90 midja och kanske funkar bättre än en skida med 85mm i waisten.</p><p>I mina ögon är inte en skida med 80-90 midja för bred för piståkning men det var den för kanske 3 år sedan.</p><p>Sen vad man ska välja för mått beror lite på dels vad man tycker är skönt, sen vart man ska åka på skidan och vad det är för typ av bred skida.</p><p></p><p>Jag tycker personligen att en skida med 80 midja ter sig perfekt som allround skida i svenska fjällen medans en bredare 85-95 funkar bättre i alperna tack vare att det oftast är mjukt där.</p><p>Sen beror det på vad man åker mest, åker du bara pist är det endå onödigt även om du åker mest i alperna att ha en midja uppemot 90 självklart beroende på hur rik du är, har du pengar kan man ju köpa en skdia med runt 90 midja för dom slaskiga vårdagarna i mars/april men dom flesta känner nog att det känns överflödigt.</p><p></p><p>Ta min arbetskollega som bara kör pist så har en ett par Atomic ST11 som har en 66 midja (vad jag kan minnas) + ett par atomic metron B5 och troligtvis tar han med sig ett par scott santiago till val thorens i april eller ett par M88:er.</p><p></p><p>Personligen tycker jag smala midjor är sjukt överrskattade däremot har svängradie en större roll i hur en skida presterar i pist enligt mig.</p><p>En kul paralell att dra är ju om man tittar på snowboards så har dom flesta runt en 250 midja och har sätt ut så dom senaste åren och en snowboard som alla vet tar sig fram på dom flesta underlagen utan några problem, men hur skulle det sätt ut om snowboards hade haft samma form som alpin brädor från början och skidor hade haft midja uppemot 90 och när carving skidorna kom skulle fenomenet pistskidor uppkommit, då skulle garanterat snowboardåkarna haft samma bredd disskusion som skidåkare har idag.</p><p>Kan nog tänka mig att det är det allmänna prestanda tänket tack vare att skidåkning i grund och botten är väldigt mycker race som gör att många smutskastar breda skidors åkegenskaper i pistade miljöer.</p><p></p><p>Kan förövrigt tilläga att jag prövade 06-07 skidor från salomon i väsjöbacken förra veckan och tyckte att en X-wing (kommer inte ihåg namnet, men tror det är samma som scrambler custom samma mått iaf) skida med 85 midja var skönast att åka på trots att det var hårt i backen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="dallan, post: 146297, member: 35502"] Det där med mått har ju blivit en stor fråga i dagens skidåkning, personligen skulle jag säga att allt från 63-80 räknas som pistskida, iofs helt beronde på skidans mått och flex. Ta till exempel en Atomic Metron B5 som är en pistskida med 76 midja jämnfört med en Stöckli Stormrider XL med 75 midja så skiljer sig dom båda skidorna åt rätt så mycket trots liknande midjor. Stormrider med sin "långa" svängradie är en "gammal" typ av friåkningsskida som jag tycker känns lite passé numera, den blir lätt lite tråkig i pist och har inga extrema egenskaper i offpisten som den hade för några år sedan med det utbud som fanns då. Om man tar metronen å andra sidan är den skitkul i pist, självklart beroende på vad man vill göra med skidan men för någon som tidigare har köpt en XL, nån som vill ha en allsidig skida men inte en bredare känns metronen roligare i dagsläget och känns mer pistig än XL:en och det gör också midjemåttet. Dagens allround skidor tycker jag har en 80-90 midja precis som Mno sa och puder skidor är 90+, sen finns det såklart undantag skidor som har över 90 midja och kanske funkar bättre än en skida med 85mm i waisten. I mina ögon är inte en skida med 80-90 midja för bred för piståkning men det var den för kanske 3 år sedan. Sen vad man ska välja för mått beror lite på dels vad man tycker är skönt, sen vart man ska åka på skidan och vad det är för typ av bred skida. Jag tycker personligen att en skida med 80 midja ter sig perfekt som allround skida i svenska fjällen medans en bredare 85-95 funkar bättre i alperna tack vare att det oftast är mjukt där. Sen beror det på vad man åker mest, åker du bara pist är det endå onödigt även om du åker mest i alperna att ha en midja uppemot 90 självklart beroende på hur rik du är, har du pengar kan man ju köpa en skdia med runt 90 midja för dom slaskiga vårdagarna i mars/april men dom flesta känner nog att det känns överflödigt. Ta min arbetskollega som bara kör pist så har en ett par Atomic ST11 som har en 66 midja (vad jag kan minnas) + ett par atomic metron B5 och troligtvis tar han med sig ett par scott santiago till val thorens i april eller ett par M88:er. Personligen tycker jag smala midjor är sjukt överrskattade däremot har svängradie en större roll i hur en skida presterar i pist enligt mig. En kul paralell att dra är ju om man tittar på snowboards så har dom flesta runt en 250 midja och har sätt ut så dom senaste åren och en snowboard som alla vet tar sig fram på dom flesta underlagen utan några problem, men hur skulle det sätt ut om snowboards hade haft samma form som alpin brädor från början och skidor hade haft midja uppemot 90 och när carving skidorna kom skulle fenomenet pistskidor uppkommit, då skulle garanterat snowboardåkarna haft samma bredd disskusion som skidåkare har idag. Kan nog tänka mig att det är det allmänna prestanda tänket tack vare att skidåkning i grund och botten är väldigt mycker race som gör att många smutskastar breda skidors åkegenskaper i pistade miljöer. Kan förövrigt tilläga att jag prövade 06-07 skidor från salomon i väsjöbacken förra veckan och tyckte att en X-wing (kommer inte ihåg namnet, men tror det är samma som scrambler custom samma mått iaf) skida med 85 midja var skönast att åka på trots att det var hårt i backen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Behöver råd om nya skidor!
Tillbaka
Topp