Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Behöver råd om nya skidor!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="dallan" data-source="post: 146301" data-attributes="member: 35502"><p>Skulle nog rekommendera en rossignol Z9 i 170/177cm</p><p></p><p>Z9:an är vad man (jag) kallar för en ny typ av friåknings skida vilket menas flex som en pistskida men bredare midja som en friåkningsskida, den är otroligt kul i små smala pister, prövade 06/07 skidor i Flottsbro och jag tyckte lätt att det var den roligaste skidan av alla (den finns i år med)</p><p>Skidan i sig är väldigt stabil och blir väldigt lättsvängd efter man tagit några åk på den, med andra ord kräver den lite inåkning för att bli vän med, kan iofs kännas som att den är lite understyrd ibland.</p><p>Jag åkte på 177:an då och tyckte mer om den än 170:an det är väll iofs en effekt av att jag åker på längre skidor själv och tycker inte direkt om korta skidor och föredrar oftast längre svängar.</p><p>Väger lika mycket som dig gör jag också och är ungefär lika lång.</p><p></p><p>Annars har du ju också Atomic M11 som skulle kunna vara ett alternativ du får en lite bredare 76 midja istället för 74, och lite mjukare konstruktion vilket kan vara skönt om du ser dig själv som en nybörjare/medelgod (föredrar själv mjukare skidor).</p><p>M11:an har en betydligt kortare svängradie vilket medför att den har mer slalom kännsla och om du frågar mig får möjligtvis inte lika brett åkregister, blir lätt överstyrd i längre svängar.</p><p></p><p>Där har du två alternativ som skulle kunna vara någonting, angående bindningar tycker jag inte att du behöver fundera så mycket på dom eftersom dom oftast ingår i priset på skidan och matchar väll skidans prestanda i dom flesta fallen.</p><p>Anledningar till att kika lite närmre på bindningar tycker jag är motiverat om du skulle hålla på att friåka mer i form av hopp och offpist åkning då bindningarna får gå igenom andra krafter än vid vanlig piståkning.</p><p></p><p>ag har personligen aldrig tyckt att det vart problem i helt vanliga pister med bindningar som varit inställda på bra mycket mindre än vad jag har på mina friåkningskidor.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="dallan, post: 146301, member: 35502"] Skulle nog rekommendera en rossignol Z9 i 170/177cm Z9:an är vad man (jag) kallar för en ny typ av friåknings skida vilket menas flex som en pistskida men bredare midja som en friåkningsskida, den är otroligt kul i små smala pister, prövade 06/07 skidor i Flottsbro och jag tyckte lätt att det var den roligaste skidan av alla (den finns i år med) Skidan i sig är väldigt stabil och blir väldigt lättsvängd efter man tagit några åk på den, med andra ord kräver den lite inåkning för att bli vän med, kan iofs kännas som att den är lite understyrd ibland. Jag åkte på 177:an då och tyckte mer om den än 170:an det är väll iofs en effekt av att jag åker på längre skidor själv och tycker inte direkt om korta skidor och föredrar oftast längre svängar. Väger lika mycket som dig gör jag också och är ungefär lika lång. Annars har du ju också Atomic M11 som skulle kunna vara ett alternativ du får en lite bredare 76 midja istället för 74, och lite mjukare konstruktion vilket kan vara skönt om du ser dig själv som en nybörjare/medelgod (föredrar själv mjukare skidor). M11:an har en betydligt kortare svängradie vilket medför att den har mer slalom kännsla och om du frågar mig får möjligtvis inte lika brett åkregister, blir lätt överstyrd i längre svängar. Där har du två alternativ som skulle kunna vara någonting, angående bindningar tycker jag inte att du behöver fundera så mycket på dom eftersom dom oftast ingår i priset på skidan och matchar väll skidans prestanda i dom flesta fallen. Anledningar till att kika lite närmre på bindningar tycker jag är motiverat om du skulle hålla på att friåka mer i form av hopp och offpist åkning då bindningarna får gå igenom andra krafter än vid vanlig piståkning. ag har personligen aldrig tyckt att det vart problem i helt vanliga pister med bindningar som varit inställda på bra mycket mindre än vad jag har på mina friåkningskidor. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Behöver råd om nya skidor!
Tillbaka
Topp