Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Behöver råd om nya skidor!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 146319" data-attributes="member: 12152"><p>andre> Jag skulle rekommendera en skida som är ca 155-160cm lång och som är något breddad (dvs 69-73mm) under foten jämfört med rena pistskidor. En lätt ökad bredd ger ett lugn i beteendet som ofta uppskattas. Alla skidor, oavsett tillverkare, i låg och medelprissegmentet som passar in på dom specifikationerna kommer att fungera och du står inte för någon utmaning när det gäller skidval precis. Hon kommer att bli nöjd med i princip vad som helst, men var aktsam på vikten. Många mindre tjejer ogillar tunga skidor. Exempelvis har vi ju i det här inlägget hört att Atomic Metron fick kritik av just den anledningen (även om det i det här fallet rörde sig om det par med Atomics blytunga hyrbindning). Dynastar har också några modeller som är relativt tunga. En lätt och snärtig konstruktion enligt ovanstående mått är ett säkert val. Ett konkret tips är Salomon Siam i 154 eller 159cm, eller Völkl Unlimited S1 i motsvarande längd. </p><p></p><p>De flesta sportaffärer skulle nog rekommendera skidor som är runt 150, precis som uthyrarna verkar ha gjort, men mina egna erfarenheter talar för att hon bara efter några dagars åkning kommer att ha fördel av några extra centimeter. 150 är, även för en så pass liten åkare, ruggigt korta skidor. Det blir onödigt svårt att åka på ojämnt underlag eller i slasksnö framåt vårkanten. Min brorsas flickvän är nästan exakt lika stor/liten och hon var nybörjare förra året. Hon köpte först ett par Head C100 149cm och kom igång bra på den. Inför en sen alpvecka förra säsongen kompletterade hon med ett par Fischer Big Stix 8.6 i 170cm som hon efter någon halvdags omställning verkligen gillade. När hon bytte tillbaka igen till 149cm upplevde hon dom som alldeles för små och snälla. Lösningen blev att handla ett par pistskidor till i 160cm. Det paret är numera huvudskidor när hon åker pistbaserad åkning. Vill frugan ha något riktigt smidigt och propsar på skidor neråt 150cm skulle jag säga att det bästa är att köpa det absolut billigaste som finns och sen byta ut dom skidorna efter 10-15 åkdagar när det börjar lossna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 146319, member: 12152"] andre> Jag skulle rekommendera en skida som är ca 155-160cm lång och som är något breddad (dvs 69-73mm) under foten jämfört med rena pistskidor. En lätt ökad bredd ger ett lugn i beteendet som ofta uppskattas. Alla skidor, oavsett tillverkare, i låg och medelprissegmentet som passar in på dom specifikationerna kommer att fungera och du står inte för någon utmaning när det gäller skidval precis. Hon kommer att bli nöjd med i princip vad som helst, men var aktsam på vikten. Många mindre tjejer ogillar tunga skidor. Exempelvis har vi ju i det här inlägget hört att Atomic Metron fick kritik av just den anledningen (även om det i det här fallet rörde sig om det par med Atomics blytunga hyrbindning). Dynastar har också några modeller som är relativt tunga. En lätt och snärtig konstruktion enligt ovanstående mått är ett säkert val. Ett konkret tips är Salomon Siam i 154 eller 159cm, eller Völkl Unlimited S1 i motsvarande längd. De flesta sportaffärer skulle nog rekommendera skidor som är runt 150, precis som uthyrarna verkar ha gjort, men mina egna erfarenheter talar för att hon bara efter några dagars åkning kommer att ha fördel av några extra centimeter. 150 är, även för en så pass liten åkare, ruggigt korta skidor. Det blir onödigt svårt att åka på ojämnt underlag eller i slasksnö framåt vårkanten. Min brorsas flickvän är nästan exakt lika stor/liten och hon var nybörjare förra året. Hon köpte först ett par Head C100 149cm och kom igång bra på den. Inför en sen alpvecka förra säsongen kompletterade hon med ett par Fischer Big Stix 8.6 i 170cm som hon efter någon halvdags omställning verkligen gillade. När hon bytte tillbaka igen till 149cm upplevde hon dom som alldeles för små och snälla. Lösningen blev att handla ett par pistskidor till i 160cm. Det paret är numera huvudskidor när hon åker pistbaserad åkning. Vill frugan ha något riktigt smidigt och propsar på skidor neråt 150cm skulle jag säga att det bästa är att köpa det absolut billigaste som finns och sen byta ut dom skidorna efter 10-15 åkdagar när det börjar lossna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Behöver råd om nya skidor!
Tillbaka
Topp