Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Behöver råd om nya skidor!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 146323" data-attributes="member: 12152"><p>Några få mm i breddskillnad gör ingen större skillnad. Jag trodde Völkl S1 var 70mm eller nåt sånt iom den skidans "allroundimage". Andra egenskaper hos skidan som flexhårdhet och skärning kan förstärka och/eller kompensera skillnader i bredd när det gäller så små differenser. </p><p></p><p>Siam i 149cm blir tveklöst för kort. </p><p>SX9 är en bra skida som garanterat ger möjlighet att utveckla tekniken långt innan utrustningen sätter begränsningar. Den är en pistskida, ja. Men glöm inte att en 70mm-skida inte på något sätt är en offpistskida heller. Skillnaden är inte jättestor mellan 66 och 70mm.</p><p></p><p>Salomon Siam finns hos Stadium, Intersport och Team Sportia. Det borde inte vara några problem att luska fram ett par i 159cm med lite runtringande till olika butiker. Jag har haft en liknande diskussion med min andra bror (inte han som nämndes innan) som skulle handla skidor till sin flickvän (163cm/55kg) och vi kom efter mycket överläggande fram till att Siam var det bästa valet. Hon har åkt runt 20 dagar på skidorna nu och är mkt nöjd. Speciellt greppet på hårt underlag får lovord. Min lillebror (176cm/75kg), som har ett jädra driv i åkningen, testade Siam och var uttryckligen förvånad över hur tydligt och bastant isgrepp den skidan visar i låga till måttliga farter. Givetvis trycker han igenom den när farten och trycket ökar med sina 20kg plus, men ett bra isgrepp redan i låga farter inger förtroende för nybörjare.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 146323, member: 12152"] Några få mm i breddskillnad gör ingen större skillnad. Jag trodde Völkl S1 var 70mm eller nåt sånt iom den skidans "allroundimage". Andra egenskaper hos skidan som flexhårdhet och skärning kan förstärka och/eller kompensera skillnader i bredd när det gäller så små differenser. Siam i 149cm blir tveklöst för kort. SX9 är en bra skida som garanterat ger möjlighet att utveckla tekniken långt innan utrustningen sätter begränsningar. Den är en pistskida, ja. Men glöm inte att en 70mm-skida inte på något sätt är en offpistskida heller. Skillnaden är inte jättestor mellan 66 och 70mm. Salomon Siam finns hos Stadium, Intersport och Team Sportia. Det borde inte vara några problem att luska fram ett par i 159cm med lite runtringande till olika butiker. Jag har haft en liknande diskussion med min andra bror (inte han som nämndes innan) som skulle handla skidor till sin flickvän (163cm/55kg) och vi kom efter mycket överläggande fram till att Siam var det bästa valet. Hon har åkt runt 20 dagar på skidorna nu och är mkt nöjd. Speciellt greppet på hårt underlag får lovord. Min lillebror (176cm/75kg), som har ett jädra driv i åkningen, testade Siam och var uttryckligen förvånad över hur tydligt och bastant isgrepp den skidan visar i låga till måttliga farter. Givetvis trycker han igenom den när farten och trycket ökar med sina 20kg plus, men ett bra isgrepp redan i låga farter inger förtroende för nybörjare. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Behöver råd om nya skidor!
Tillbaka
Topp