Belastning snowboard/skidor - behöver era åsikter!

SkidJulia

Ny medlem
Hej..

Försökte hitta någon liknande tråd när jag sökte här på freeride, men hittade ingen. Mina knän har mer/mindre krånglat i snart 10 år. Efter att ha spenderat min tredje säsong i Åre, så fick mina knän nog efter div. puder och annan aggressiv och rolig åkning. Började dessutom åka telis, vilket påverkade belastningen på mina redan sneda knäskålar.

Jag var till sjukgymnasten igår och fick tyvärr inte det roligaste beskedet. Det är brosket i mina knäskålar som fått ta smällen. Eller chondromalacia patellae som det så fint heter. Det går kanske att träna upp till viss del, men inte till 100%. Skadan går inte att operera, vilket gör att om skadan blir förvärrad finns risken för att jag måste sluta idrotta. Detta känns inte alltför skoj...

Men sjukgymnasten tyckte att jag i så fall borde börja med snowboard istället, för att minska belastningen.

Då undrar jag…vad är fördelarna med bräda, belastningsmässigt? Har endast 3 timmars brädåkning som erfarenhet.
Är det generellt sett mindre belastningsskador hos snowboardåkare än hos skidåkare?
Det lär väl delvis bero på hur man åker/vart man åker/hur mycket man åker?

Tacksam för svar.

/SkidJulia

Senast ändrad:
Frågan är om inte kortare skiddagar är lösningen i ditt fall.

Ledbrosknedslitning är inte kul, det blir i regel artros av det när man blir äldre. Brosket återbildas inte heller, men med tiden ersätts det av broskliknande vävnad som i princip får samma funktion.

Jag har ett liknande problem efter en (dum) krasch för ett par år sedan. Så länge jag inte åker hårt hela dagar så fungerar det dock ganska bra. Får knät för stora belastningsdoser under en dag säger det ifrån, genom att svullna, bli segt och värka. Resultatet blir att man får hålla igen lite, tänka sig för och ta lite kortare dagar. Än så länge tycker jag att det fungerar ganska bra. Det ska sägas att Diklofenak/Voltaren (i tablettform) är sjukt effektivt för den här typen av svullnadsproblem. Det sänker det mesta under natten.

Jag tvivlar på att ett byte till bräda löser dina problem iom att du inte skriver nåt om stabilitetsminskning i leden. Möjligen temporärt då, innan du har fått upp tempot i den nya disciplinen.

Senast ändrad:
Okej, kan kanske vara något att tänka på. Hm...får se!
Självklart vill jag fortfarande kunna åka på något vis, men jag vill ju kunna gå även om jag någon gång skulle fylla 80..

Tack för ditt svar!
Vill gärna ha lite svar ifrån snowboardåkare ang. belastning om det är möjligt.

När du åker snowboard så ansträngs inte knäna lika mycket. Båda förtterna sitter fast och risken att tex vrida knät försvinner.

Jag kan relatera till din frågeställning då jag efter en krash i vintras haft problem resten av säsongen och nu fortfarande.

Jag "hyperflexed" mina knän vilket innebar att mina korsband töjdes ut precis till på bristningsgränsen, samt att jag fick en sorts svullnad/irritation i benet vid platån som är från underbenet. Infästningarna till korsbanden kan man säga. Jag kunde efter tre veckor åka lätt och märkte direkt att det för mig var de små slagen som var det som var problemet. Men även det statiska momentet som skidåkning innebär för knäna var illa.

Jag är brädåkare och fortsatte köra nästan enbart bräda pga att jag uppfattade det som mindre jobbigt för mina knän. Kan inte säga hur din skada påverkas, men vid skidåkning står du oftast med en ganska ensidig vinkel på knäna. På långa transporter gjorde det så ont så jag nästan grät ett tag. Snowboard blev lättare då du hela tiden växlar mellan böjda och utsträckta knän.

Så ja, i allmänhet är faktiskt brädåkandet en mindre belastning för knäna än skidåkning. Även som någon påpekade "säkrare" eftersom du har svårare att få vridskador jämfört med skidor.

Vet hur tråkigt det är när man är osäker på om man kan fortsätta med det man vill. Jag hade inget trasigt i knäna men ändå är dem inte bra efter 5,5 månader! Nästa säsong kan vara i riskzonen, hoppas dock att dem är läkta tills dess.

Kan passa på att fråga någon sjukgymnast här på forumet om jag borde börja oroa mig...? Enligt läkare i Kanada kommer korsbanden att läka ihop helt, men saken är att han trodde vid en tidpunkt att det 1 månad senare skulle vara 100% medans det nu 3.5 månader efter det tillfället fortfarande inte är bra. Får uppfattning av att det är infästningen på framsidan under knäskålen som jag får ont i...

Rydellen

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp