Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Belastning snowboard/skidor - behöver era åsikter!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Rydellen" data-source="post: 337660" data-attributes="member: 59533"><p>Jag kan relatera till din frågeställning då jag efter en krash i vintras haft problem resten av säsongen och nu fortfarande. </p><p></p><p>Jag "hyperflexed" mina knän vilket innebar att mina korsband töjdes ut precis till på bristningsgränsen, samt att jag fick en sorts svullnad/irritation i benet vid platån som är från underbenet. Infästningarna till korsbanden kan man säga. Jag kunde efter tre veckor åka lätt och märkte direkt att det för mig var de små slagen som var det som var problemet. Men även det statiska momentet som skidåkning innebär för knäna var illa. </p><p></p><p>Jag är brädåkare och fortsatte köra nästan enbart bräda pga att jag uppfattade det som mindre jobbigt för mina knän. Kan inte säga hur din skada påverkas, men vid skidåkning står du oftast med en ganska ensidig vinkel på knäna. På långa transporter gjorde det så ont så jag nästan grät ett tag. Snowboard blev lättare då du hela tiden växlar mellan böjda och utsträckta knän. </p><p></p><p>Så ja, i allmänhet är faktiskt brädåkandet en mindre belastning för knäna än skidåkning. Även som någon påpekade "säkrare" eftersom du har svårare att få vridskador jämfört med skidor. </p><p></p><p>Vet hur tråkigt det är när man är osäker på om man kan fortsätta med det man vill. Jag hade inget trasigt i knäna men ändå är dem inte bra efter 5,5 månader! Nästa säsong kan vara i riskzonen, hoppas dock att dem är läkta tills dess.</p><p></p><p>Kan passa på att fråga någon sjukgymnast här på forumet om jag borde börja oroa mig...? Enligt läkare i Kanada kommer korsbanden att läka ihop helt, men saken är att han trodde vid en tidpunkt att det 1 månad senare skulle vara 100% medans det nu 3.5 månader efter det tillfället fortfarande inte är bra. Får uppfattning av att det är infästningen på framsidan under knäskålen som jag får ont i...</p><p></p><p></p><p>Rydellen</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Rydellen, post: 337660, member: 59533"] Jag kan relatera till din frågeställning då jag efter en krash i vintras haft problem resten av säsongen och nu fortfarande. Jag "hyperflexed" mina knän vilket innebar att mina korsband töjdes ut precis till på bristningsgränsen, samt att jag fick en sorts svullnad/irritation i benet vid platån som är från underbenet. Infästningarna till korsbanden kan man säga. Jag kunde efter tre veckor åka lätt och märkte direkt att det för mig var de små slagen som var det som var problemet. Men även det statiska momentet som skidåkning innebär för knäna var illa. Jag är brädåkare och fortsatte köra nästan enbart bräda pga att jag uppfattade det som mindre jobbigt för mina knän. Kan inte säga hur din skada påverkas, men vid skidåkning står du oftast med en ganska ensidig vinkel på knäna. På långa transporter gjorde det så ont så jag nästan grät ett tag. Snowboard blev lättare då du hela tiden växlar mellan böjda och utsträckta knän. Så ja, i allmänhet är faktiskt brädåkandet en mindre belastning för knäna än skidåkning. Även som någon påpekade "säkrare" eftersom du har svårare att få vridskador jämfört med skidor. Vet hur tråkigt det är när man är osäker på om man kan fortsätta med det man vill. Jag hade inget trasigt i knäna men ändå är dem inte bra efter 5,5 månader! Nästa säsong kan vara i riskzonen, hoppas dock att dem är läkta tills dess. Kan passa på att fråga någon sjukgymnast här på forumet om jag borde börja oroa mig...? Enligt läkare i Kanada kommer korsbanden att läka ihop helt, men saken är att han trodde vid en tidpunkt att det 1 månad senare skulle vara 100% medans det nu 3.5 månader efter det tillfället fortfarande inte är bra. Får uppfattning av att det är infästningen på framsidan under knäskålen som jag får ont i... Rydellen [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Belastning snowboard/skidor - behöver era åsikter!
Tillbaka
Topp