Beslutsångest ang. skidval. tips?

Laplander

Ny medlem
Hej på Er!
Ny på forumet, och ställer frågan till Er experter därute. Jag har beslutsångest!

Jag är 184 lång, väger 92-94 kg
Har åkt i 28 år. God till avancerad åkare. Behärskar både on/off-pist.
Åker aggressivt, och vill ha en skida som svarar (kickback) när man trycker till, inget fladder.
Gärna en lättare skida, men den ska plöja bra på em. när det blir uppåkt. Ska klara
pjäxhög nysnö också, likväl som manchester på fm utan att spåra oroligt!
Är ingen fartfantast, åker gärna steepdown med korta svängar på hoppsladd.

(.. sån skida finns väl inte, säger ni…;-)

Har innan carving kört på salomon force 9 skidor och de var så ok som plankor kan vara.

Har tittat på dessa;

Elan Magfire 12 116-76-102

Fischer amc 79 (176) 116/79/104

Head Monster iM77 119-77-104

Salomon Scrambler Hot 118-77-106

Völkl Unlimited AC4

- men jag vet inte vilken jag ska välja! Ni som åkt dem, ge mig ett utlåtande.

Hälsningar från Gällivare med 120cm fräsch snö.

låt mej gissa, du ska köpa från intersport eller ericsson?

testa innan du köper. har för mej brukar det gå bra att låna med testskidor en dag på dundret...kolla upp det. du har inte kollat på north star (fjällsport) har?

jag skulle ta head...om jag nu blev tvungen att välja mellan de där tråkiga skidorna.

Mmm.. Head har ju en tendens att separera i brättet. Spelar väl inte så stor roll men jag har blivit lite anti till dem p.g.a. det..känns lite epiga. Skidan i sig har ju fått bra kritik.

Sen tror jag att du och jag har lite olika mål med skidor. Jibbandet har jag gjort bort för 20 år sen. Minst.

Nej, jag ska inte köpa skidor på Ericsson eller Intersport ( tror du jag skiter pengar..;-))
Björn går kanske att göra pris med, ska kolla där, men det blir nog på nätet via södra sverige, när de börjar dumpa ut skidor pga snöbristen!

Någon som har åkte på dessa skidor? Skriv vad ni tycker!

Tillbaka
Topp