beslutsångest, vilken ort är bäst för mig?

krilleee

Ny medlem
Hej, Jag och ett par till ska göra vår första säsong nu i vinter. Har varit helt inställd på att åka till chamonix men har ålötsligt börja tänka om. Jag orkar inte ta bussen varje morgon. Jag åker snowboard. Kör allt på berget förutom pisten. Jag vill alltså åka till ett ställe med en bra/okej park och bra pudermöjligheter. Har kollat lite på val'di sere(stavning). Men har fortfarande ingen större koll. Nån som har något förslag? Enda kravet på orten är att det ska ligga i alperna.
Tack i förväg.
//Kristofer

Dåligt med bra parker i Alperna tyvärr, Le2alpes och Laax är väl dom enda jag kommer på direkt som ska vara "kända" för att ha park iaf. Hur bra dom är vette faen.
Silvretta Nova hade en hyffsat rolig park i vintras men den ligger helt klart under de bättre Svenska parkerna.

mayerhofen i österrike har ju bra park likaså flachau. Plus att det är mkt billigare att bo där...

verbier e sjukt najs. ok att parken inte e den bästa kanske, men det finns stor park i ett system som hänger ihop med verbier. grym skogsåkning på andra sidan dalen. går att åka ospårat hela dan (trots att alla svenska bummare är där :S) bra offpist i övrigt. om du ska jobba så tjänar du mycket bättre i schweiz. e verkligen inte så dyrt som alla säger.. 70a vodka=60kr, 10pack öl=30kr.. maten e som hemma typ, förutom kött.

jag har varit i chamonix och i verbier.. tycker att verbier va rätt överlägset.. inte jättemycket hets.. mycke fina bilar i stan också =)

ja jag menar nendaz.

Senast ändrad:
Domme sa:
verbier e sjukt najs. ok att parken inte e den bästa kanske, men det finns stor park i ett system som hänger ihop med verbier. grym skogsåkning på andra sidan dalen. går att åka ospårat hela dan (trots att alla svenska bummare är där :S) bra offpist i övrigt. om du ska jobba så tjänar du mycket bättre i schweiz. e verkligen inte så dyrt som alla säger.. 70a vodka=60kr, 10pack öl=30kr.. maten e som hemma typ, förutom kött.

jag har varit i chamonix och i verbier.. tycker att verbier va rätt överlägset.. inte jättemycket hets.. mycke fina bilar i stan också =)
Vilken park menar du är stor? Nendaz?

Senast ändrad:
verbier låter ju fint! Jag har kollat lite på vald'isere och tycker att deras park dessutom ser okej ut. Hur är vald'isere som skidort annars? har inte varit på så många olika ställen där nere utan bara ett par veckor i cham och ett par veckor i maddona di campiglio. Hur pass jobbigt är det att ta sig till det liftsystemet med parken i i verbier?
MVH Kristofer

Verbiers system har 2 parker vad jag vet....kan ha fel där. Nendaz och La chaux. La chaux ligger mitt i systemet pà verbiersidan och nendaz park ligger 1.5 hr transport fràn verbier med skidor pà. La chaux är större till ytan och har fler kickar men färre rails än Nendaz. Nendaz har nog fàtt mer publicitet än vad det är värt trots att kickarna var riktigt sköna. Ingen av dessa 2 parker ligger i närheten av Kläppen som hàller riktigt hög europeisk standard. Färre kickar och sämre skötta i verbier.

Verbiers starka sida är den lättillgängliga offpisten som det finns massor av! Enda problemet är att det är rätt högalpint och en hel del människor som inte har en susning om vad de ger sig in pà. Gà lavinkurser och tänk efter före.

Läste nu att du var snowboardàkare......baksidan av Mt.Fort är ett kanontrevligt ställe att àka pà......som skidàkare.....men som brädàkare är det riktigt uselt faktiskt dà det avslutas med att man fàr staka 10 minuter. Det tar bort stora mängder av den annars sà lättillgänglia offpisten.

Valdisere sàg ut att vara ett grymt ställe med otroligt mycket möjligheter till bra àk. När jag var där sà fanns det dock inte tillräckligt med snö. Tror att parken är bättre i valdisere med betoning pà tror. Dà jag var där 2005 sà fanns det fler kicka där än i verbier 2008 iallafall.

Senast ändrad:
laax har flera riktiga bra parker i alla svårighetsgrader.
Finns även väldigt lättillgänglig offpist åkning över hela berget!

avoriaz kanske vore nåt. Har själv inte varit där men mkt polare som säger att det är grymt. Stort är det ju också och bästa parken i Frankrike iaf.

har mer och mer siktat in mig på vald'isere/tignes. Tror ni det kommer passa mina "behov"?
//kristofer

Kan nog bli riktigt bra! Blir säkert kanon som första ort......sen har du bara 10 àr kvar att bumma och se andra orter .....o sen ska man köpa radhus för lànade pengar eftersom man druckit upp alla pengarna pà "Le petit danoise" och liknande hak.

Livignos park i Italien är grym. har vart i livigno två gånger, lika nöjd båda gångerna med parken.

Har nu kolat lite på verbier, men det är väl svindyrt? och dessutom läste jag något om att våran hemförsäkring inte gäller där. Hur uppfattar ni freeridare verbier?

En fråga till.
När det gäller att hitta boende. Hur gör man lättast om man inte vill vänta tills man kommer ner? Har googlat en hel del nu men allt är ju svindyrt. Är det bästa sättet att skicka iväg ett mail/ringa turistbyrån i respektive ort och fråga om en lista efter privatpersoner som hyr ut eller finns det någon sån lista?

MVH Kristofer

Problemet med Verbier är att själva boendet ÄR svindyrt, det enda du kan göra åt det är att trycka in så många som möjligt på så liten yta som möjligt.
I övrigt nehöver inte Verbier vara speciellt dyrt, maten är billigare än i Sverige och alkoholen bra prissatt.
Bor gör du självklart på alba.

okej, men hur är det med försäkringen? Alla vet ju att man ska kravla sig till pisten om man ramlar i offpist o slår sig illa. Men räcker det där eller kommer man ändå behöva betala sina sjukräkningar själv?
Mvh Kristofer

St anton! Världens bästa skidort enligt åka skidor !

Det där med försäkringen är fan inte lätt att svara på. Jag vet att jag satte och läste igenom en massa snåriga texter utan att fatta någonting, och valde sen att teckna en extrapryl på hemförsäkringen som jag, tror, täckte det mesta. Inte så afsligt dyrt.
Men är som sagt osäker på att det gjorde ngn skillnad. Vet att folk betalade ganska dyra summor till diverse halvdana läkare där nere men vet att de även fick tillbaka pengarna via sitt svenska försäkringsbolag. Utan tillägsförsäkring.
tror att det bästa är att ringa ditt försäkringsbolag och lyssna på vad dem har att säga.

jag håller inte med om att boendet i verbier är så dyrt som alla säger..
vi bodde 4 pers i en lägenhet å betalade runt 13000 i månaden.. bor man på Alba där alla bummare bor betalar man mer och bor sunkigare.
Det tog oss kanske 15 minuter att gå in till stan men vi hade bil så de va lugnt. man kunde åka ner till den stora liften när det fanns snö å bussarna gick rätt ofta.. dom slutade dock gå lite tidigt. maten kostar typ som i sverige och alkoholen e mycket billigare.
Om du skulle bli sjuk ska du inte gå till någon läkare i verbier! Det är bara privatkliniker. jag gjorde de misstaget och fick betala 1400 direkt till läkarn, sen skulle jag ha medecin också. du ska istället ta dig till martigny, en stad några mil ner i dalen (tar kanske 30 minuter med bil). där e de bara att slänga fram ditt försäkringskort på sjukhuset så får du den behandling som behövs å du behöver inte betala något, dom kontaktar din försäkring.
Parken i själva verbier var väl inte så jättebra. det finns bättre i dom andra systemen som hänger ihop med verbier, i nendaz finns en stor och i thyon finns det också en stor park (eftersom jag inte åker park var jag aldrig där men folk har berättat att dom va stora) =).

annars tycker jag verbier e jävligt bra, e riktigt nöjd med min säsong (om du jobbar tjänar du ju mycket bättre i schweiz än i frankrike och österrike)

lycka till med sökandet =)

Domme; om jag har räknat rätt så blir det mindre om man bor på Alba. Rätta mig om jag har fel. Var bodde du?

jag hyrde av Agance valena, de va inte jag som skötte kontakten där så jag ska be min kompis om mailadresser krilleee. alba e sunkigast i alperna.. de va nåra som bodde i en lägenhet för 4 pers, dom hade tre knivar och fyra gafflar i lägenheten.. min lägenhet hade disk- och tvättmaskin, schtekig balkong och under hela säsongen hade vi grannar kanske 4 veckor totalt= vi kunde spela hög musik och föra oljud hela tiden =) alba är kul för gemenskapen, man lär känna folk snabbt och man umgås mer med dom.. e väl enda fördelen jag ser med att bo där. men de e ju inte så att man inte kan gå dit å hänga ;)

Njae, det beror ju lite på hur man ser det, jag betalade inte mer än 2500 per månad men sen bodde jag antagligen sunkigast i Verbier. Men fan, det är inte boendestandarden som är det viktigaste, det viktigaste är priset och vilka man bor med. Enligt mig i alla fall.
Man spenderar ju inte mycket tid där i alla fall, antingen är man på berget, på puben eller i liggande ställning.

Är riktigt inne på verbier nu:) men det här alba som ni pratar om vad är det? genmenskap mellan säsongare är ju det jag vill åt! Hur får man tag i boende i "alba"? Är det någon sorts förening eller bara ett område där folk bor?
Mvh Kristofer

Bodde på alba, fixade boende på plats genom att helt enkelt snacka med andra säsongare på orten.

de va ju inte dyrt alls.. dom ja snacka med har betalat upp mot 5000 per månad (eller de kanske va dom som betala mest..). det jag saknade mest med min säsong var faktiskt gemenskapen som är på alba.. förfesterna å så. så jag vet inte om jag ändrar allt för mycket i mina tidigare inlägg nu men hade jag gjort en säsong till så hade jag helst bott på alba. inte för att jag hade tråkigt där jag bodde men, e som sagt kul på alba också =)

frealsare vad heter du? =)

Alltsà parken i nendaz är inget man àker till i flera timmar. Den är liten och inget speciellt. Thyon kom jag aldrig till eftersom det var sà kass hela vägen dit sà vände vi làngt innan. Anledningen att man àker till nendaz är vägen dit som kan erbjuda rätt frän trollskog med flera hundra àr gamla lärkträd. reka dock landningarna om ni ska flyga pà stammar och sànt annars kan man fà ont. Verbier är sjukt bra och möjligheterna är ofantliga för mer än en schysst afterski. Lite hike och du kan àka kallsnö i slutet av april.

tackar för all svar. Hur dyrt är det att bo i alba egentligen? kan man komma undan på 15000/person/säsong?
Mvh Kristofer

Om du söker bra puderåkning och bra park kan jag varmt rekomendera zillertal. Och då boende i Mayrhofen där parken ligger, Skön by med schysst folk och en hel del svenskar ock=) Fin storaberg åkning uppe på hintertux och härlig skogsåkning i hochzillertal/hochfugen.

är nu helt inne på vald'isere, förlåt för min velighet. Men hur gör jag för att hitta boende där? är det turistbyrån som gäller eller?

krilleee sa:
tackar för all svar. Hur dyrt är det att bo i alba egentligen? kan man komma undan på 15000/person/säsong?
Mvh Kristofer
Nä.
Jag bodde på alba den här säsongen i en 4 pers lägenhet och pröjsade 990 frassar i månaden. Dvs cirka 6000 kr i månaden. För det får du ingen ugn, få bestick, ingen tv, inget fast internet osv... Men det bor iaf många svenskar där och du bor centralt.

klanton sa:
krilleee sa:
Mvh Kristofer
Nä.
Jag bodde på alba den här säsongen i en 4 pers lägenhet och pröjsade 990 frassar i månaden. Dvs cirka 6000 kr i månaden. För det får du ingen ugn, få bestick, ingen tv, inget fast internet osv... Men det bor iaf många svenskar där och du bor centralt.
Njae. Jag pröjsade tvåtusenfemhundra svenska i månaden och hade tillgång till internet från rummet. Och ugn fans ju i en hel del lägenheter och det var ju aldrig några problem att låna.
/ Gurra

Åk till Verbier, du kommer inte bli besviken! Däremot det där med att bo på Alba... Haha! Ja, efterfester har dom iaf!

Tillbaka
Topp