Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Bettigaste ultimata skidan i historien?Hendryx Kobra GLH vs Hendryx 917 vs Völkl The Code?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Hendryx" data-source="post: 976042" data-attributes="member: 15848"><p>Jo så här är det...</p><p>För några år sedan började tillverkarna att titta på lite bredare tävlingsskidor och det var i alla fall tal om regeländring mot bredare skidor för att få mindre aggressiva skidor, jag vet inte om det var regeländring eller förslag.</p><p>Hur som så testades bredare skidor och resultatet blev istället aggressivare skidor...precis det man inte ville ha. Nu när man inför nya FIS regler på tävlingsskidor går man mot smalare skidor. Jag är inte helt säker men jag tror att man tillåter lite smalare skidor i reglerna, 64 mm på GS.</p><p>Det handlar inte så mycket om hur fort det går att gå över kanten mellan svängarna, det är trots allt bara några mm det skiljer i bredd.</p><p>Det som stökar med breda skidor är att man får en annan momentarm från kant till fot som gör att man lätt kan få tugg. Enklare skidor tuggar ofta lättare, fast det är egentligen våra knän som ger vika. Men en väl designad skida minskar detta. Med Duck position minskar man dessa problem mycket...en av de stora fördelarna som nästan alla kan dra nytta av...trolla bort känslan av bredd helt enkelt...</p><p>Lite om detta...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Hendryx, post: 976042, member: 15848"] Jo så här är det... För några år sedan började tillverkarna att titta på lite bredare tävlingsskidor och det var i alla fall tal om regeländring mot bredare skidor för att få mindre aggressiva skidor, jag vet inte om det var regeländring eller förslag. Hur som så testades bredare skidor och resultatet blev istället aggressivare skidor...precis det man inte ville ha. Nu när man inför nya FIS regler på tävlingsskidor går man mot smalare skidor. Jag är inte helt säker men jag tror att man tillåter lite smalare skidor i reglerna, 64 mm på GS. Det handlar inte så mycket om hur fort det går att gå över kanten mellan svängarna, det är trots allt bara några mm det skiljer i bredd. Det som stökar med breda skidor är att man får en annan momentarm från kant till fot som gör att man lätt kan få tugg. Enklare skidor tuggar ofta lättare, fast det är egentligen våra knän som ger vika. Men en väl designad skida minskar detta. Med Duck position minskar man dessa problem mycket...en av de stora fördelarna som nästan alla kan dra nytta av...trolla bort känslan av bredd helt enkelt... Lite om detta... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Bettigaste ultimata skidan i historien?Hendryx Kobra GLH vs Hendryx 917 vs Völkl The Code?
Tillbaka
Topp