Bib (lofoten), storlek och kläder under?

sjo_orret

Medlem
Tja!

Jag köpte ett par lofotenbyxor tidigare i höst. Har aldrig haft nån byxa av bib typ förut. Gick på en storlek som satt rätt klockrent över höftbenet och kände mig mkt nöjd och tillfreds med det. Jag håller upp brallorna i princip utan hjälp av hängslena. Detta utan att dra åt "midjestramarna". Nu när första skidhelgen börjar närma sig börjar jag dock lura på om jag gjort en tankevurpa här... :/

När jag provade storlek hade jag bara tanken på ett tunt underställ innanför byxan. Först nu slog mig att man kanske vill ha mer kläder ibland... Prövade att addera ett par tunna fleecebyxor och en tunn fleecetröja under och det blev trångt. Visst, man kan man ha tröjan ovanpå, men då kanske det inte är så stor poäng att ha en bib heller? Tröjan kommer bli blöt i nederkant alternativt om man har snölås på jackan kommer man få kavla upp förstärkningströjan ovanför snölåset.

Ni som har denna typ av byxor, hur gör ni. Kör ni med förstärkningsplaggen innaför eller utanpå överdelen på byxan. Vad funkar bäst?

Kör med lager 1 och 2 innanför bib-delen på mina lofoten. Sedan kör jag transa och därefter ryggskydd utanpå biben och sedan sist jackan. Om jag t.ex. rastar lite längre och sätter på mig en lättare dunjacka så hämnar den längst ut eller direkt under skaljackan.

Det är främst loftet som värmer, är tredjelagret för litet så komprimeras det och isoleringen försvinner.
För maximalt utnyttjande av plagget bör lager lager principen följas, inte lager omlott med lager.
Om du gjort ett felköp är svårt att säga över internet, min gissning är att du förlorar mer värme på att ha tröjan utanför byxorna än komprimerad innanför men det är rena gissningar nu. Bäst vore naturligtvis att ha en större storlek, kan du fortfarande byta?

Tillbaka
Topp