Bidningsval

rambo_smurf

Ny medlem
Bidningsval
Jag ska nu köpa ett par skidor och ska sätta på ett par bindningar men vet inte vilka, valet står mellan Rossignol fks 120 vilket är en plast bindning med din 4-12 och Rossignol fks 155 i metall och din 6-15. Jag väger ca 68 kilo, jag kör mycket offpist men även i pisten. Jag vill att fötterna ska sitta kvar men även att de ska lösa ut om det behövs, vilken bindning ska jag har och vad ska jag ställa in den på ungefär.
P.s gör det någon skillnad om bindningen har några år på nacken men ändå är orörda? (har ett par begagnade på g) D.s

Bidningsval
En begagnad bindning som är i bra skick är nästintill samma som en ny, så det gör ingen skillnad.

Varför funderar du inte på de vanliga Scratchbidningarna? 120 och 140? Jag tycker du skall köpa antingen 140 eller 155, just för att du vill sitta fast och du kommer köra offpist. Då har du möjligheten att dra upp då du vill, och möjligheter är alltid trevligt.

Bidningsval
Det beror inte bara på din vikt utan din åkstil är också rätt viktig. Åker du med en raceåkares kraft i varje sväng eller inte?

sök på "din" eller "din-inställningar" så får du säkerligen upp mängder av kloka åsikter inom området.

Senast ändrad:
Bidningsval
Som Brp skriver, så är det helt upp till din åkstil hur du sen skall ställa in den. Men om du åker normalt, alltså inte aggressivt och hoppar litegrann, då är det väl 7-7,5 som du skall ställa in det på. Ingen vet exakt hur de skall ställa in en ny bindning i början, inte ens bindningsexperterna här på Freeride, nästan iaf... Man får ta några fall i början och skruva upp eftersom. Hellre några smått pinsamma grejer i pisten där skidan löser ut än ett knä som inte riktigt hänger ihop...

Snödjup

Tillbaka
Topp