Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Big stix 84 eller Monster 85
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 44625" data-attributes="member: 13245"><p>Jag håller med de som säger att du G4:an antagligen är strået vassare rakt över än Monster och ännu mer än BigStixen. Jag tror inte någon av dessa skidor kommer upplevas riktigt lika bra som G4an.</p><p></p><p>Personligen har jag kört G4 i alla längder utom 168 och dessutom en del på Völkls bredare skida V-Explosiv. Jag är dessutom lätt, 66 kg, och egentligen inte någon superfantom i lössnö (men har hyfsad koll på piståkning). Jag tycker generellt att skidor som 198 G4 eller 190 Explosiv kan vara lite tuffa när man delvis går igenom (dvs hårt under och ett halvtjock löslager där man skär igenom ibland), men i båda fallen är det inga problem när det blir bottenlöst. Möjligen är kan de upplevas dyka lite, men det är väldigt marginellt. Är det bökig mjuk snö och man kör lite fortare är rent av Explosiven (som normal är en lite bockig skida) enklare på grund av att den har mindre skärning.</p><p></p><p>Jag fattar alltså inte riktigt varför du tror att G4 är för styv just när det blir bottenlöst? Kör du kortsväng och har problem att få runt skidorna? På P9-tiden (har själv haft 4 par P9) åkte man ju väldigt mycket långsammare och "pumpade". Nu låter man i allmänhet mer skidan gå och åker större svängar och snabbare. Även i skogen är den moderna tekniken att (våga) låta skidan löpa och luta in kroppen lite. Moderna skidor flyter så mycket bättre och klarar snabba riktningsförändringar även om de är "stora", men man måste som sagt ge skidan lite fart. Det är extremt viktigt att man i ala fall låter skidan "löpa" (skära, göra sin egen sväng etc) när den passerar fallinjen, sedan kan man om det är tight trycka till lite och sladda runt. Att försöka sladda en modern skida från kant till kant är att göra det väldigt jobbigt för sig. Kort sagt, har svårt att se att det skulle vara styvheten hos G4:an du har problem med. Det borde yttra sig mer i andra situationer än just bottenlöst.</p><p></p><p>Givetvis kan du välja en 178 G4. Det är en riktigt rolig skida (se min recension där jag diskuterar de olika längdernas egenskaper). Dock är 178:an knappast bättre i lössnö om det inte är extremt tight (och flackt). Jag håller med någon av de som skrev tidigare om att du möjligen borde kolla över din lössnöteknik. Nyckeln är att våga släppa på lite och släppa ut skidorna vid sidan av kroppen.</p><p></p><p>Vill du verkligen ha ett komplement för bottenlöst skulle jag gå på nå`t betydligt mjukare och bredare, säg t.ex. Pocket Rocket 185 eller 175 eller nåt ännu bredare.</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 44625, member: 13245"] Jag håller med de som säger att du G4:an antagligen är strået vassare rakt över än Monster och ännu mer än BigStixen. Jag tror inte någon av dessa skidor kommer upplevas riktigt lika bra som G4an. Personligen har jag kört G4 i alla längder utom 168 och dessutom en del på Völkls bredare skida V-Explosiv. Jag är dessutom lätt, 66 kg, och egentligen inte någon superfantom i lössnö (men har hyfsad koll på piståkning). Jag tycker generellt att skidor som 198 G4 eller 190 Explosiv kan vara lite tuffa när man delvis går igenom (dvs hårt under och ett halvtjock löslager där man skär igenom ibland), men i båda fallen är det inga problem när det blir bottenlöst. Möjligen är kan de upplevas dyka lite, men det är väldigt marginellt. Är det bökig mjuk snö och man kör lite fortare är rent av Explosiven (som normal är en lite bockig skida) enklare på grund av att den har mindre skärning. Jag fattar alltså inte riktigt varför du tror att G4 är för styv just när det blir bottenlöst? Kör du kortsväng och har problem att få runt skidorna? På P9-tiden (har själv haft 4 par P9) åkte man ju väldigt mycket långsammare och "pumpade". Nu låter man i allmänhet mer skidan gå och åker större svängar och snabbare. Även i skogen är den moderna tekniken att (våga) låta skidan löpa och luta in kroppen lite. Moderna skidor flyter så mycket bättre och klarar snabba riktningsförändringar även om de är "stora", men man måste som sagt ge skidan lite fart. Det är extremt viktigt att man i ala fall låter skidan "löpa" (skära, göra sin egen sväng etc) när den passerar fallinjen, sedan kan man om det är tight trycka till lite och sladda runt. Att försöka sladda en modern skida från kant till kant är att göra det väldigt jobbigt för sig. Kort sagt, har svårt att se att det skulle vara styvheten hos G4:an du har problem med. Det borde yttra sig mer i andra situationer än just bottenlöst. Givetvis kan du välja en 178 G4. Det är en riktigt rolig skida (se min recension där jag diskuterar de olika längdernas egenskaper). Dock är 178:an knappast bättre i lössnö om det inte är extremt tight (och flackt). Jag håller med någon av de som skrev tidigare om att du möjligen borde kolla över din lössnöteknik. Nyckeln är att våga släppa på lite och släppa ut skidorna vid sidan av kroppen. Vill du verkligen ha ett komplement för bottenlöst skulle jag gå på nå`t betydligt mjukare och bredare, säg t.ex. Pocket Rocket 185 eller 175 eller nåt ännu bredare. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Big stix 84 eller Monster 85
Tillbaka
Topp