Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Bil till Åre
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="rodney_piston" data-source="post: 1273413" data-attributes="member: 163608"><p>Jag vet inte exakt vad din agenda emot tåg är. Förutom att du inte vill dela kupe med andra människor (vilket man inte behöver göra) och att det i ditt fall är dyrare än bil. Om du vill köra bil så borde väl din agenda vara att så många andra som möjligt använder annat färdmedel. Så att vägarna är fria från medtrafikanter när du ska piska rekordet på 9 timmar Uddevalla-Åre. </p><p></p><p>Visst är sovkupe löjligt dyrt. Men på sittplats sitter man ju bättre än i vilken bil som helst? </p><p></p><p>Min erfarenhet är att det inte är skitlätt att få tag i tågbiljetter till Åre så att det passar på torsdagar och söndagar p g a fullbokning. Beställa matkassar som jag också tipsar om brukar vara svårt om man har dålig framförhållning och vill ha kassarna samma kväll man anländer. Så varför skulle jag egentligen tipsa om det alls om jag hade någon form av agenda? Jag försökte nog mest vara en bussig person som bjuder med mig av mina erfarenheter utan att det tjänar mina egna syften. Vi är som sagt olika. Jag skiter i vart folk handlar. Men som jag förstår det tycker du att Willys är det enda raka? Men vill du att alla andra handlar på Willys samtidigt som du? Det skulle bli ganska trångt. Vart ligger ens närmaste Willys från Åre? Och hur många minuter får man plussa på de där 9-11 timmarna från Uddevalla om man ska in på Willys mitt i ekvationen?</p><p></p><p>Erkänner att jag inte kört just sträckan Uddevalla-Åre själv. Men har väldigt gedigna erfarenheter av både bil, tåg och flygresor som tar betydligt mycket mer tid i verkligheten än på planeringsbordet. Menar inte att det måste ta 14 timmar men att det är bra att vara förberedd på att man kommer att hamna i drev som kör 50 på 80 vägar i många många mil. Blixthalka, 1 timmars kö på matställen, toaletter och bensinmackar o s v. Svarta slukhål som suger tid. Det måste inte vara så men det är inte ovanligt. </p><p></p><p>Men om du kör Uddevalla till Åre nu och då och har ett snitt på 9-11 timmar så är ju det en bra referens att dela med sig av. </p><p></p><p>Min erfarenhet är ett rejält gäng resor med bil söder om Stockholm till Åre. Drygt 8 timmar enligt Maps. Men minst 1 timma extra plussar jag på. Och då äter vi mackor och kaffe i bilen under färd för att spara tid. Som längst tog det nästan 14 timmar hem p g a väder och trafik (extremfall iofs). Och då bodde vi centralt i Åre. Har hört folk som har fått lägga till en timma på att ta sig från Björnen till E14 på söndagar. Kan också helt utan agenda säga att vi oftast kört igenom Alfta och Edsbyn istället för Järvsö för att Järvsö kan vara så jäkla proppat ibland och det oftast bara är 3 pers före i toakön på OK i Alfta. Samtidigt som det är 50 pers före på typ Gävle Bro, Tönnebro, Bollnäs eller ja vad som helst som 99% av alla stockholmare pinkar på när de ska till Åre.</p><p></p><p>Är väl mest i Sälentrakten nu för tiden och härifrån till Åre säger maps drygt 5 timmar. Det tar väl drygt 4 i torrt väglag utan trafik. Men jag skulle inte räkna på att det tar 4 om jag åker till Åre på Söndag.</p><p></p><p>Har åkt tåg färre gånger än bil. Det erkänner jag. Kanske haft tur de ggr jag åkt? Men från min synpunkt är det skönt att komma fram utvilad.</p><p></p><p>Precis som du säger så kan ju resan från hemmet till en tågstation vara en aspekt. Men hur långt frågeställaren bor från Uddevalla station eller hur långt ifrån Åre station de tänkt att bo vet nog frågeställaren bäst själv. Din uträkning med kostnad för taxiresa i Åre vet jag inte riktigt om jag känner igen. Har ingen exakt summa i huvudet så rätta mig gärna om jag har fel. Vm8an-Åre C knappt 200 spänn, Duved typ 400? Har aldrig upplevt det som skitdyrt. Men jag nämnde det som en smidig lösning så det ska såklart in i ekvationen om det är en avgörande faktor. Jag själv brukar bo hyffsat centralt så jag har inte varit beroende av taxi de dagar vädret är skit så om jag missledde någon så förtydligar jag det. Någon enstaka taxiresa för 4 pers med packning går såklart inte att jämföra med att man tar taxi varenda meter under vistelsen.</p><p></p><p>Skriver man såhär långt så måste man ju ha någon form av skum agenda?? Typ någon form av trollfabrik.......minst!! Vad kan SJ betala för att folk ska skriva att tåg kan vara ett tänkvärt färdalternativ??? Massvis säkert det har man ju hört! Tvi vale jävla SJ!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="rodney_piston, post: 1273413, member: 163608"] Jag vet inte exakt vad din agenda emot tåg är. Förutom att du inte vill dela kupe med andra människor (vilket man inte behöver göra) och att det i ditt fall är dyrare än bil. Om du vill köra bil så borde väl din agenda vara att så många andra som möjligt använder annat färdmedel. Så att vägarna är fria från medtrafikanter när du ska piska rekordet på 9 timmar Uddevalla-Åre. Visst är sovkupe löjligt dyrt. Men på sittplats sitter man ju bättre än i vilken bil som helst? Min erfarenhet är att det inte är skitlätt att få tag i tågbiljetter till Åre så att det passar på torsdagar och söndagar p g a fullbokning. Beställa matkassar som jag också tipsar om brukar vara svårt om man har dålig framförhållning och vill ha kassarna samma kväll man anländer. Så varför skulle jag egentligen tipsa om det alls om jag hade någon form av agenda? Jag försökte nog mest vara en bussig person som bjuder med mig av mina erfarenheter utan att det tjänar mina egna syften. Vi är som sagt olika. Jag skiter i vart folk handlar. Men som jag förstår det tycker du att Willys är det enda raka? Men vill du att alla andra handlar på Willys samtidigt som du? Det skulle bli ganska trångt. Vart ligger ens närmaste Willys från Åre? Och hur många minuter får man plussa på de där 9-11 timmarna från Uddevalla om man ska in på Willys mitt i ekvationen? Erkänner att jag inte kört just sträckan Uddevalla-Åre själv. Men har väldigt gedigna erfarenheter av både bil, tåg och flygresor som tar betydligt mycket mer tid i verkligheten än på planeringsbordet. Menar inte att det måste ta 14 timmar men att det är bra att vara förberedd på att man kommer att hamna i drev som kör 50 på 80 vägar i många många mil. Blixthalka, 1 timmars kö på matställen, toaletter och bensinmackar o s v. Svarta slukhål som suger tid. Det måste inte vara så men det är inte ovanligt. Men om du kör Uddevalla till Åre nu och då och har ett snitt på 9-11 timmar så är ju det en bra referens att dela med sig av. Min erfarenhet är ett rejält gäng resor med bil söder om Stockholm till Åre. Drygt 8 timmar enligt Maps. Men minst 1 timma extra plussar jag på. Och då äter vi mackor och kaffe i bilen under färd för att spara tid. Som längst tog det nästan 14 timmar hem p g a väder och trafik (extremfall iofs). Och då bodde vi centralt i Åre. Har hört folk som har fått lägga till en timma på att ta sig från Björnen till E14 på söndagar. Kan också helt utan agenda säga att vi oftast kört igenom Alfta och Edsbyn istället för Järvsö för att Järvsö kan vara så jäkla proppat ibland och det oftast bara är 3 pers före i toakön på OK i Alfta. Samtidigt som det är 50 pers före på typ Gävle Bro, Tönnebro, Bollnäs eller ja vad som helst som 99% av alla stockholmare pinkar på när de ska till Åre. Är väl mest i Sälentrakten nu för tiden och härifrån till Åre säger maps drygt 5 timmar. Det tar väl drygt 4 i torrt väglag utan trafik. Men jag skulle inte räkna på att det tar 4 om jag åker till Åre på Söndag. Har åkt tåg färre gånger än bil. Det erkänner jag. Kanske haft tur de ggr jag åkt? Men från min synpunkt är det skönt att komma fram utvilad. Precis som du säger så kan ju resan från hemmet till en tågstation vara en aspekt. Men hur långt frågeställaren bor från Uddevalla station eller hur långt ifrån Åre station de tänkt att bo vet nog frågeställaren bäst själv. Din uträkning med kostnad för taxiresa i Åre vet jag inte riktigt om jag känner igen. Har ingen exakt summa i huvudet så rätta mig gärna om jag har fel. Vm8an-Åre C knappt 200 spänn, Duved typ 400? Har aldrig upplevt det som skitdyrt. Men jag nämnde det som en smidig lösning så det ska såklart in i ekvationen om det är en avgörande faktor. Jag själv brukar bo hyffsat centralt så jag har inte varit beroende av taxi de dagar vädret är skit så om jag missledde någon så förtydligar jag det. Någon enstaka taxiresa för 4 pers med packning går såklart inte att jämföra med att man tar taxi varenda meter under vistelsen. Skriver man såhär långt så måste man ju ha någon form av skum agenda?? Typ någon form av trollfabrik.......minst!! Vad kan SJ betala för att folk ska skriva att tåg kan vara ett tänkvärt färdalternativ??? Massvis säkert det har man ju hört! Tvi vale jävla SJ! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Bil till Åre
Tillbaka
Topp