Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bindingsvalet... Look eller Salomon eller....
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 385039" data-attributes="member: 12152"><p>Hasse och alla andra> Jag har funderat lite när det gäller kompatibiliteten mellan Treckers och FKS155/185/P18. Jag har inte några direkta erfarenheter av kombinationen själv iom att jag hittills bara har kört dom bindningarna på pistskidor. Har jag fattat saken rätt iom att det är två problem:</p><p></p><p>1. Häldelens rotation och Treckerns smala hälklack gör att Treckern kan tryckas ur när man går på skrå.</p><p>2. Treckern och botten på pjäxans sula i hälen går emot kolven bak på bindning och orsakar då dels slitage på bindningen och dels en ostabil stance.</p><p></p><p>Jag testade lite med mina Fischer race-slaloms och Trecker (skön kombo för övrigt) här på bordet för att bilda mig i ämnet. Efter lite testade har jag två ideer:</p><p></p><p>Problem 1: Modda Treckerns häl-plastdel så att den blir av samma mått som en pjäxa, dvs lägga på ca 11mm plast/distansmaterial på varje sida. Utformas den tillbyggnaden på rätt sätt omöjliggör det sidoglapp och om man dessutom gör den tillräckligt lång i längsled så förhindras dessutom till viss del häldelen att vrida sig. Det känns osannolikt att problemet skulle bestå efter en sådan operation iom att Treckern då fixeras i sidled. Jag har inte testat än dock som sagt mer än på meckarbordet. </p><p></p><p>Problem 2: Lägg till ca 3-4mm plast/distans i botten på Treckern. Då begränsas hälkolvens roterande rörelse och den stannar längre ner. Samma effekt som att öka förspänningen till viss del mao, men utan att det påverkar inställningen vid åkning. Bindningen låser tillräckligt bra även i det här läget samtidigt som den är ur vägen för Treckern. </p><p></p><p>Ett annat alternativ på nr 2 är att aldrig fälla ner den lägsta hälhöjaren. Det är inte ofta jag knatar runt utan höjare ändå. </p><p></p><p>Några kommentarer? Kan det funka tro?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 385039, member: 12152"] Hasse och alla andra> Jag har funderat lite när det gäller kompatibiliteten mellan Treckers och FKS155/185/P18. Jag har inte några direkta erfarenheter av kombinationen själv iom att jag hittills bara har kört dom bindningarna på pistskidor. Har jag fattat saken rätt iom att det är två problem: 1. Häldelens rotation och Treckerns smala hälklack gör att Treckern kan tryckas ur när man går på skrå. 2. Treckern och botten på pjäxans sula i hälen går emot kolven bak på bindning och orsakar då dels slitage på bindningen och dels en ostabil stance. Jag testade lite med mina Fischer race-slaloms och Trecker (skön kombo för övrigt) här på bordet för att bilda mig i ämnet. Efter lite testade har jag två ideer: Problem 1: Modda Treckerns häl-plastdel så att den blir av samma mått som en pjäxa, dvs lägga på ca 11mm plast/distansmaterial på varje sida. Utformas den tillbyggnaden på rätt sätt omöjliggör det sidoglapp och om man dessutom gör den tillräckligt lång i längsled så förhindras dessutom till viss del häldelen att vrida sig. Det känns osannolikt att problemet skulle bestå efter en sådan operation iom att Treckern då fixeras i sidled. Jag har inte testat än dock som sagt mer än på meckarbordet. Problem 2: Lägg till ca 3-4mm plast/distans i botten på Treckern. Då begränsas hälkolvens roterande rörelse och den stannar längre ner. Samma effekt som att öka förspänningen till viss del mao, men utan att det påverkar inställningen vid åkning. Bindningen låser tillräckligt bra även i det här läget samtidigt som den är ur vägen för Treckern. Ett annat alternativ på nr 2 är att aldrig fälla ner den lägsta hälhöjaren. Det är inte ofta jag knatar runt utan höjare ändå. Några kommentarer? Kan det funka tro? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bindingsvalet... Look eller Salomon eller....
Tillbaka
Topp