Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
bindning eller skidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 16079" data-attributes="member: 13863"><p>Tjabba! </p><p></p><p>De flesta alpina bindningar har en något högre bakdel än framdel. Detta ge en mer "aktiv" åkställning och bör inte vara något hinder för skärande svängar. Tvärtom!</p><p></p><p>Dåliga stålkanter kan däremot mycket väl vara boven i dramat. En perfekt skärande sväng på hårt underlag är i allra högsta grad beroende av vassa kanter. Sen finns det naturligtsvis skidor som inte klarar en komplett skärande sväng. På "gamla" raka skidor är det i princip omöjligt att utföra en skärande sväng i låg hastighet. De kräver betydligt mer kraft och fart än en modern carvingskida.</p><p></p><p>Men... jag antar att du har en skida av carvingmodell. Eftersom du tycker det släpper i låga hastigheter men inte i höga är det troligaste att det är din åkteknik som sviktar. Ta del av ovanstående teknikstips!</p><p></p><p>Mitt förslag är att du lämnar in skidorna för en komplett slipning (skadar aldrig) samt köper dig en timma i skidskolan. En erfaren skidlärare ser direkt skavanker i din teknik.</p><p></p><p>MVH/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 16079, member: 13863"] Tjabba! De flesta alpina bindningar har en något högre bakdel än framdel. Detta ge en mer "aktiv" åkställning och bör inte vara något hinder för skärande svängar. Tvärtom! Dåliga stålkanter kan däremot mycket väl vara boven i dramat. En perfekt skärande sväng på hårt underlag är i allra högsta grad beroende av vassa kanter. Sen finns det naturligtsvis skidor som inte klarar en komplett skärande sväng. På "gamla" raka skidor är det i princip omöjligt att utföra en skärande sväng i låg hastighet. De kräver betydligt mer kraft och fart än en modern carvingskida. Men... jag antar att du har en skida av carvingmodell. Eftersom du tycker det släpper i låga hastigheter men inte i höga är det troligaste att det är din åkteknik som sviktar. Ta del av ovanstående teknikstips! Mitt förslag är att du lämnar in skidorna för en komplett slipning (skadar aldrig) samt köper dig en timma i skidskolan. En erfaren skidlärare ser direkt skavanker i din teknik. MVH/MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
bindning eller skidor?
Tillbaka
Topp