Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Bindning på Atomic Big Daddy
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 48503" data-attributes="member: 12152"><p>Jag bytte från en Atomicbindning till en Salomon 900 på en Atomic Race SL 9.16 en gång. Detta var pga att Atomicbindningen var en hyrvariant som väger betyligt mer än den vanliga modellen (som redan den väger för mycket för min smak). Speciellt på skidor som främst används till kortsväng och låglandsbackar gillar jag inte att åka runt med onödiga gram. Bantar man ner bindningens vikt kan man tex sätta dit en dämpande platta och ändå få samma totalvikt. </p><p></p><p>Dessutom trivs jag bra med Salomons 900/9.14-modeller och vet vad ett visst DIN-värde motsvarar i fasthållning på berget. Man är ju inte sugen på att ta en inåkningsperiod med ett nytt märke med några veckor med näradöden-tjuvsläpp eller onödiga knävridningar orsakade av testande av inställningen. Att ett DIN-värde på en bindning av ett märke eller modell skulle göra att den beter sig som en annan bindning av ett annat märke eller modell med samma inställning är en felaktig uppfattning. Det skiljer jäkligt mycket i praktisk fasthållning beroende på flexibilitet i utlösningsmekanismen mm. </p><p></p><p>Tillbaka till montagefrågan:</p><p>BetaRace 9.16 kommer med förborrade upphöjningsplattor (Racecharger) som enligt försäljarna enbart går att använda tillsammans med Atomics bindningar. Om jag inte minns fel kommer BigDaddy med en liknande platta. 9.16 har beta-tuber under foten, så det går inte att dra i en bindning utan platta. Detta är naturligtvis utformat på detta sätt för att Atomic ska vara säkra på att sälja även en bindning till varje skida och därmed dra in mer kulor. Sådant ska givetvis stävjas. Man bör kunna åka med sin favoritbindning på alla skidor. Nån ägare/prylexpert kanske har koll på om BigDaddy är platt under den medföljande plattan? Antagligen inte. </p><p></p><p>Det går bra att borra nya hål i Atomicplattan för tex en Salomon, men man måste kolla lite var hålen hamnar pga plattans mycket oregelbundna form på undersidan. De förborrade hålen sitter rakt ner i plasten bara, men det sticker ner extra gängtuber på undersidan. Borrar man rakt igenom och skruvar får man istället för tänkta 5mm plast kanske 2,5 att få fast skruvarna i. Jag funderade först på att klippa till 2mm:s aluminiumbitar och passa in på undersidan för att få skruvarna att fästa bättre, men efter att ha testat hållfastheten i ett hål med en bindningsskruv kom jag fram till att det kommer att hålla ändå. Plasten är mycket seg och verkar tåla väldigt mycket påfrestning (föga förvånande kanske). Det krävs lite inpassning för att få så bra bettmån som möjligt för skruvarna. (Det finns ju lite "stag" och annat att dra skruvarna i för att få maximal styrka). Hittills har jag åkt kanske 50 dagar på montaget och det verkar sitta bra. Sen är det bara att hävda "special edition" när man lämnnar in planken på slip hos dom som nyss sagt att det absolut inte går att få dit en Salomonbindning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 48503, member: 12152"] Jag bytte från en Atomicbindning till en Salomon 900 på en Atomic Race SL 9.16 en gång. Detta var pga att Atomicbindningen var en hyrvariant som väger betyligt mer än den vanliga modellen (som redan den väger för mycket för min smak). Speciellt på skidor som främst används till kortsväng och låglandsbackar gillar jag inte att åka runt med onödiga gram. Bantar man ner bindningens vikt kan man tex sätta dit en dämpande platta och ändå få samma totalvikt. Dessutom trivs jag bra med Salomons 900/9.14-modeller och vet vad ett visst DIN-värde motsvarar i fasthållning på berget. Man är ju inte sugen på att ta en inåkningsperiod med ett nytt märke med några veckor med näradöden-tjuvsläpp eller onödiga knävridningar orsakade av testande av inställningen. Att ett DIN-värde på en bindning av ett märke eller modell skulle göra att den beter sig som en annan bindning av ett annat märke eller modell med samma inställning är en felaktig uppfattning. Det skiljer jäkligt mycket i praktisk fasthållning beroende på flexibilitet i utlösningsmekanismen mm. Tillbaka till montagefrågan: BetaRace 9.16 kommer med förborrade upphöjningsplattor (Racecharger) som enligt försäljarna enbart går att använda tillsammans med Atomics bindningar. Om jag inte minns fel kommer BigDaddy med en liknande platta. 9.16 har beta-tuber under foten, så det går inte att dra i en bindning utan platta. Detta är naturligtvis utformat på detta sätt för att Atomic ska vara säkra på att sälja även en bindning till varje skida och därmed dra in mer kulor. Sådant ska givetvis stävjas. Man bör kunna åka med sin favoritbindning på alla skidor. Nån ägare/prylexpert kanske har koll på om BigDaddy är platt under den medföljande plattan? Antagligen inte. Det går bra att borra nya hål i Atomicplattan för tex en Salomon, men man måste kolla lite var hålen hamnar pga plattans mycket oregelbundna form på undersidan. De förborrade hålen sitter rakt ner i plasten bara, men det sticker ner extra gängtuber på undersidan. Borrar man rakt igenom och skruvar får man istället för tänkta 5mm plast kanske 2,5 att få fast skruvarna i. Jag funderade först på att klippa till 2mm:s aluminiumbitar och passa in på undersidan för att få skruvarna att fästa bättre, men efter att ha testat hållfastheten i ett hål med en bindningsskruv kom jag fram till att det kommer att hålla ändå. Plasten är mycket seg och verkar tåla väldigt mycket påfrestning (föga förvånande kanske). Det krävs lite inpassning för att få så bra bettmån som möjligt för skruvarna. (Det finns ju lite "stag" och annat att dra skruvarna i för att få maximal styrka). Hittills har jag åkt kanske 50 dagar på montaget och det verkar sitta bra. Sen är det bara att hävda "special edition" när man lämnnar in planken på slip hos dom som nyss sagt att det absolut inte går att få dit en Salomonbindning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Bindning på Atomic Big Daddy
Tillbaka
Topp