Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bindning som slets loss ur skidan (numera fixat)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 403080" data-attributes="member: 12152"><p>HitMe sammanfattar läget och det är väl inte så mycket att tillägga när det gäller den rent tekniska lösningen. Jag hade valt alternativet epoxy och då i en långsamthärdande form (dvs 12-24hs härdningstid, inte snabbvarianten). Lägg i limmet i hålen och värm sedan upp limmet och skidan till ca 80 grader. Då blir blandningen lättflytande och trät kommer att suga upp en del av limmet och därmed skyddas mot senare vattenintrång. </p><p></p><p>Du bör få skidan skapligt plan runt de gamla hålen, annars kommer nästa bindning inte att ligga helt tight mot skidan. </p><p></p><p>Den gamla grundregeln "Minst en håldiameters fritt gods mellan hålen", dvs minst 10mm avstånd (4mm borrat hål blir 5mm efter montering pga skruvexpandering) centrum-centrum har definitivt inte följts i detta fall. Om motiveringen till ommonteringen var att ditt sulmått inte passade den gamla, så är det en riktigt puckad justering. Det hade definitivt varit bättre att sätta bindningen ytterligare lite längre bak och sedan justera in lite med bakdelen. Att tänka först och borra sen har knappast varit den här killens starka sida. Dessutom sitter ju antingen den nya eller den gamla monteringen snett. Som vanligt skulle man kunna säga. Är det nåt som skidverkstäder INTE kan så är det att montera skidor. Det är helt otroligt vilka nötter som regerar i den branschen. </p><p></p><p>Jag har sedan länge slutat anlita skidverkstäder för montering. Det blir fan i princip alltid fel. Jag kan under hela mitt skidåkarliv räkna tillfällena där en montering har blivit helt korrekt utförd på ena handens tumme! Dessutom är det ytterst ovanligt även i min kompiskrets att det blir rätt. Ett par Salomon Equipe 10 3V som jag köpte i Linköping monterades korrekt, trots att jag var klart skeptisk till personalen vid tillfället. Resterande skidor har ALLTID, alltså 100% av gångerna blivit fel och jag pratar om minst 20-25 par innan jag slutade låta någon annan montera. Det blir snett (absolut vanligast), det dras sönder gängor pga fel borrdiameter, det glöms plattor och dras därmed i fel skruvar, det bara tas fel skruvar, för långa skruvar så att belaget blir bubbligt, fel mall, ingen mall, olika center på olika skidor, verkstaden kommer på att första tådelen hamnade lite fel och borrar nya hål nästan på samma ställe, det glöms att dra åt, det borras tre hål istället för fyra (och sen märker naturligtvis teknikern inte att skruven inte går i), helicoils som inte riktigt tar, osv osv i en kreativ oändlighet. Det ska väl sägas i sammanhanget att jag sällan köper rakt av standardgrejor direkt ur hyllan heller utan snarare har diverse egna lösningar på det mesta. Det är säkert en betydligt högre sannolikhet att det blir rätt om man väljer butikens färdiga paket och liknande.</p><p></p><p>Nej, det enda som gäller är att montera själv. Jag har gjort alla monteringsjobb till mig själv och också till många kompisar de senaste tre åren och det har hittills aldrig blivit varken snett eller fel på något annat sätt trots att jag säkert har borrat 40 par skidor. Statistiken rätt-fel är alltså 1-25 för butiksmontering och 40-0 för egen. Jag har ett inlägg på gång om hur man monterar själv på ett säkert och enkelt sätt, men jag har inte orkat med att slutföra det ännu. </p><p></p><p>Om du ska montera om den nuvarande bindningen bör du göra följande:</p><p>1. Kontrollera hur mycket häldelen går att justera framåt från nuvarande punkt (märk ut nuvarande position med ett litet streck och bottna den sedan framåt och mät). </p><p>2. Dra av 2mm på ovantstående mått för att ha en viss justeringsmån för förspänningen. </p><p>3. Kontrollera att du får minst 5mm oskadat gods mellan hålen om du flyttar med ett avstånd enligt punkt 2. Får du det kan du montera om Markern. Får du inte det måste du antingen flytta tådelen bakåt (varning för hålinterferens mellan främre och bakre hålparen på tådelen), eller välja en annan bindning. </p><p></p><p>Iom att det är tådelen som styr pjäxans placering behöver du inte röra den, men jag hade ju skruvat bort den och kontrollerat hålbilden. Det är heller inte nödvändigt att montera om den oskadade skidan, men du bör kanske ändå göra det i förebyggande syfte. Sannolikheten för att du får samma problem där är naturligtvis hög.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 403080, member: 12152"] HitMe sammanfattar läget och det är väl inte så mycket att tillägga när det gäller den rent tekniska lösningen. Jag hade valt alternativet epoxy och då i en långsamthärdande form (dvs 12-24hs härdningstid, inte snabbvarianten). Lägg i limmet i hålen och värm sedan upp limmet och skidan till ca 80 grader. Då blir blandningen lättflytande och trät kommer att suga upp en del av limmet och därmed skyddas mot senare vattenintrång. Du bör få skidan skapligt plan runt de gamla hålen, annars kommer nästa bindning inte att ligga helt tight mot skidan. Den gamla grundregeln "Minst en håldiameters fritt gods mellan hålen", dvs minst 10mm avstånd (4mm borrat hål blir 5mm efter montering pga skruvexpandering) centrum-centrum har definitivt inte följts i detta fall. Om motiveringen till ommonteringen var att ditt sulmått inte passade den gamla, så är det en riktigt puckad justering. Det hade definitivt varit bättre att sätta bindningen ytterligare lite längre bak och sedan justera in lite med bakdelen. Att tänka först och borra sen har knappast varit den här killens starka sida. Dessutom sitter ju antingen den nya eller den gamla monteringen snett. Som vanligt skulle man kunna säga. Är det nåt som skidverkstäder INTE kan så är det att montera skidor. Det är helt otroligt vilka nötter som regerar i den branschen. Jag har sedan länge slutat anlita skidverkstäder för montering. Det blir fan i princip alltid fel. Jag kan under hela mitt skidåkarliv räkna tillfällena där en montering har blivit helt korrekt utförd på ena handens tumme! Dessutom är det ytterst ovanligt även i min kompiskrets att det blir rätt. Ett par Salomon Equipe 10 3V som jag köpte i Linköping monterades korrekt, trots att jag var klart skeptisk till personalen vid tillfället. Resterande skidor har ALLTID, alltså 100% av gångerna blivit fel och jag pratar om minst 20-25 par innan jag slutade låta någon annan montera. Det blir snett (absolut vanligast), det dras sönder gängor pga fel borrdiameter, det glöms plattor och dras därmed i fel skruvar, det bara tas fel skruvar, för långa skruvar så att belaget blir bubbligt, fel mall, ingen mall, olika center på olika skidor, verkstaden kommer på att första tådelen hamnade lite fel och borrar nya hål nästan på samma ställe, det glöms att dra åt, det borras tre hål istället för fyra (och sen märker naturligtvis teknikern inte att skruven inte går i), helicoils som inte riktigt tar, osv osv i en kreativ oändlighet. Det ska väl sägas i sammanhanget att jag sällan köper rakt av standardgrejor direkt ur hyllan heller utan snarare har diverse egna lösningar på det mesta. Det är säkert en betydligt högre sannolikhet att det blir rätt om man väljer butikens färdiga paket och liknande. Nej, det enda som gäller är att montera själv. Jag har gjort alla monteringsjobb till mig själv och också till många kompisar de senaste tre åren och det har hittills aldrig blivit varken snett eller fel på något annat sätt trots att jag säkert har borrat 40 par skidor. Statistiken rätt-fel är alltså 1-25 för butiksmontering och 40-0 för egen. Jag har ett inlägg på gång om hur man monterar själv på ett säkert och enkelt sätt, men jag har inte orkat med att slutföra det ännu. Om du ska montera om den nuvarande bindningen bör du göra följande: 1. Kontrollera hur mycket häldelen går att justera framåt från nuvarande punkt (märk ut nuvarande position med ett litet streck och bottna den sedan framåt och mät). 2. Dra av 2mm på ovantstående mått för att ha en viss justeringsmån för förspänningen. 3. Kontrollera att du får minst 5mm oskadat gods mellan hålen om du flyttar med ett avstånd enligt punkt 2. Får du det kan du montera om Markern. Får du inte det måste du antingen flytta tådelen bakåt (varning för hålinterferens mellan främre och bakre hålparen på tådelen), eller välja en annan bindning. Iom att det är tådelen som styr pjäxans placering behöver du inte röra den, men jag hade ju skruvat bort den och kontrollerat hålbilden. Det är heller inte nödvändigt att montera om den oskadade skidan, men du bör kanske ändå göra det i förebyggande syfte. Sannolikheten för att du får samma problem där är naturligtvis hög. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bindning som slets loss ur skidan (numera fixat)
Tillbaka
Topp