Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bindning som slets loss ur skidan (numera fixat)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 403160" data-attributes="member: 13245"><p>Så sant. De var felmärkta i början. Ingen tvekan om at det skall vara 4.1mm. Det gäller ALLA skidor med aluminium i som jag känner till. Men oavsett detta fel så är det ju borrat på tok för nära de gamla hålen.</p><p></p><p></p><p>Lite uppsugningsteori: Man kan tro att det så att säga är papperets uppsugningsförmåga som skall göra allt jobb här. I själva verket finns det andra kraftfula fysikaliska princper som också bör får vara med och leka. </p><p></p><p>Man får effektivare uppsugning om man petar in lite papper relativt "fluffigt" och låter en hyfsat stor snutt papper sticka upp ur hålen. Papperet fungerer då så att säga som en brygga mellan den torra luften i omgivningen och den fukiga luften nere i hålet. Med hjälp av kapilärefekter i pappersfibrerna samt den stora yta som papperat har (relativt hålets öppning) hjälper man naturens "utjämningseffekt" på traven och får på det sättet en väldigt stor upptorkningseffekt.</p><p></p><p>Annars håller jag med MnO. Jag monterar alltid själv numer. Det som krävs är noggrannhet och systematik snarare än bra handlag.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 403160, member: 13245"] Så sant. De var felmärkta i början. Ingen tvekan om at det skall vara 4.1mm. Det gäller ALLA skidor med aluminium i som jag känner till. Men oavsett detta fel så är det ju borrat på tok för nära de gamla hålen. Lite uppsugningsteori: Man kan tro att det så att säga är papperets uppsugningsförmåga som skall göra allt jobb här. I själva verket finns det andra kraftfula fysikaliska princper som också bör får vara med och leka. Man får effektivare uppsugning om man petar in lite papper relativt "fluffigt" och låter en hyfsat stor snutt papper sticka upp ur hålen. Papperet fungerer då så att säga som en brygga mellan den torra luften i omgivningen och den fukiga luften nere i hålet. Med hjälp av kapilärefekter i pappersfibrerna samt den stora yta som papperat har (relativt hålets öppning) hjälper man naturens "utjämningseffekt" på traven och får på det sättet en väldigt stor upptorkningseffekt. Annars håller jag med MnO. Jag monterar alltid själv numer. Det som krävs är noggrannhet och systematik snarare än bra handlag. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bindning som slets loss ur skidan (numera fixat)
Tillbaka
Topp