Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bindning som slets loss ur skidan (numera fixat)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 404304" data-attributes="member: 12152"><p>Vart tog Hasses svar till Noljas vägen? Det om lim mellan skida och bindning och grejor som förklaring till den där millimetern? Det kanske är min webläsare som spökar möjligen. </p><p></p><p>Som jag ser det har det inte med lim att göra. Iaf inte med lim till den monteringen iom att det är lättflytande och aldrig skulle kunna ge den distansen. Det finns tre alternativ som orsakar ett sådant som jag ser det. </p><p></p><p>1. Efter borrning har hålen inte riktigt rensats från materialrester. En flaga metall eller en laddning sågspån ligger i botten på hålet och gör att skruven inte går ända ner. Skruvdragaren slår ifrån med momentinställningen och montören ser det som ett kvitto på att allt är rätt utan att kontrollera noggrant. Ett mycket vanligt fel som sällan upptäcks.</p><p></p><p>2. Eventuella gamla hål från en tidigare bindning har inte justerats till ett plant skick och bindningen lägger sig därmed inte plant mot skidan. Samma effekt med skruvdragaren här. Det verkar rätt och kontrolleras sällan i efterhand. </p><p></p><p>3. En eller flera skruvar är för långa och går inte att skruva ner. Ibland dräller det av skruvar runt monteringsbänken och teknikern misstar sig och tar fel. Jag har också varit med om att monteraren tar en skruv från den gamla bindningen som just skruvats av. Kan orsaka glapp i bindningen, delaminering eller bubblor i belaget. </p><p></p><p>Hur eller hur är det en montering som jag inte hade accepterat och jag hade lagt den till arkivet som en felaktig montering. Antingen är det rätt eller fel helt enkelt i min statistik. 109-3 alltså Hasse.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 404304, member: 12152"] Vart tog Hasses svar till Noljas vägen? Det om lim mellan skida och bindning och grejor som förklaring till den där millimetern? Det kanske är min webläsare som spökar möjligen. Som jag ser det har det inte med lim att göra. Iaf inte med lim till den monteringen iom att det är lättflytande och aldrig skulle kunna ge den distansen. Det finns tre alternativ som orsakar ett sådant som jag ser det. 1. Efter borrning har hålen inte riktigt rensats från materialrester. En flaga metall eller en laddning sågspån ligger i botten på hålet och gör att skruven inte går ända ner. Skruvdragaren slår ifrån med momentinställningen och montören ser det som ett kvitto på att allt är rätt utan att kontrollera noggrant. Ett mycket vanligt fel som sällan upptäcks. 2. Eventuella gamla hål från en tidigare bindning har inte justerats till ett plant skick och bindningen lägger sig därmed inte plant mot skidan. Samma effekt med skruvdragaren här. Det verkar rätt och kontrolleras sällan i efterhand. 3. En eller flera skruvar är för långa och går inte att skruva ner. Ibland dräller det av skruvar runt monteringsbänken och teknikern misstar sig och tar fel. Jag har också varit med om att monteraren tar en skruv från den gamla bindningen som just skruvats av. Kan orsaka glapp i bindningen, delaminering eller bubblor i belaget. Hur eller hur är det en montering som jag inte hade accepterat och jag hade lagt den till arkivet som en felaktig montering. Antingen är det rätt eller fel helt enkelt i min statistik. 109-3 alltså Hasse. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bindning som slets loss ur skidan (numera fixat)
Tillbaka
Topp