Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bindning som slets loss ur skidan (numera fixat)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 413439" data-attributes="member: 12152"><p>Tipset om epoxy i botten gällde fall där stenen har nått hela vägen ner till den glasfiber och metallmatta som ligger under belaget. Belagstång fäster dåligt på det materialet, men bättre i epoxy. Speciellt om man inte väntar tills limmet är helt härdat, men droppa inte på brinnande ptex för tidigt, för du bränner du epoxyn. Limmet ska bara vara lite lätt kladdigt på ytan. </p><p></p><p>Ett alternativ till belagstång är Toko Repair Powder, som i princip är mald belagstång. Det värmer man dit med stryjärn och det är lite enklare att få till i vissa fall. Jag använder dock det pulvret på ett annat sätt genom att blanda det med långsamthärdande epoxy till en svart pasta som jag sedan applicerar i skadan. Vidhäftningen blir då riktigt bra i botten och samtidigt får man en bättre fyllnadseffekt och även ökad hållfasthet iom den lätta armeringseffekt som pulvret ger. Personligen brukar jag blanda i lite elasticitetspulver (limpulver även kallat) i epoxyt för att minska risken för sprickor vid större lagningar, men det är överkurs. </p><p></p><p>När det gäller större lagningar är det fortfarande stansning som är den enda fungerande metoden.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 413439, member: 12152"] Tipset om epoxy i botten gällde fall där stenen har nått hela vägen ner till den glasfiber och metallmatta som ligger under belaget. Belagstång fäster dåligt på det materialet, men bättre i epoxy. Speciellt om man inte väntar tills limmet är helt härdat, men droppa inte på brinnande ptex för tidigt, för du bränner du epoxyn. Limmet ska bara vara lite lätt kladdigt på ytan. Ett alternativ till belagstång är Toko Repair Powder, som i princip är mald belagstång. Det värmer man dit med stryjärn och det är lite enklare att få till i vissa fall. Jag använder dock det pulvret på ett annat sätt genom att blanda det med långsamthärdande epoxy till en svart pasta som jag sedan applicerar i skadan. Vidhäftningen blir då riktigt bra i botten och samtidigt får man en bättre fyllnadseffekt och även ökad hållfasthet iom den lätta armeringseffekt som pulvret ger. Personligen brukar jag blanda i lite elasticitetspulver (limpulver även kallat) i epoxyt för att minska risken för sprickor vid större lagningar, men det är överkurs. När det gäller större lagningar är det fortfarande stansning som är den enda fungerande metoden. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bindning som slets loss ur skidan (numera fixat)
Tillbaka
Topp