Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Bindning till Salomon Rocker 2, kan ingenting!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="smnandersson" data-source="post: 922142" data-attributes="member: 80214"><p>Jakob, jag tappar väldigt sällan mina skidor, använder första 10 åken på ett par nya skidor för att ställa in dem. Mitt råd kanske låter livsfarligt, min förklaring må ha varit för kort för att förstått till 100%, my bad, ber om ursäkt grabbar.</p><p>Menar, skruva inte ner bindningen till 8-9 och kör rätt ut i pudret och kötta. Utan jag brukar hålla mig till pisten, åka från offpisten ut i riktiga pisten och guppa lite på kanterna. sitter de för löst när du åker upp för kanten så flyger skidan av och du fortsätter på ena skidan eller ingen.</p><p>Håll en säker hastighet som du vet att du klarar av om skidorna flyger i luften.</p><p>Jag finner denna "taktik" väldigt säker och användbar så länge du inte åker högst upp och rätt ut i dubbelsvarta backarna.</p><p>Utan som jag sa ovan, glid runt lite lek på kanter och ställ in bindningen därefter.</p><p>Skulle aldrig ge andra råd om jag själv anser dem att vara farliga.</p><p>Min första säsong i puder var en mardröm. Tog nya skidorna ställde in de på DIN 14 eftersom jag kör vårdslöst och tänker inte alls vart eller vad jag kör/gör. Väger själv 80 kilo och drog ut och körde som jag brukar. Skadade mitt knä när jag ramlade då bindningen inte släppte. Därav ger jag han detta tips, jag får hellre ett blåmärke på skinkan i pisten hoppandes ner och utför kanter än fastna i puder utan att bindningen löser ut för att bli borta resten av säsongen.</p><p>Jag har mina skidor på DIN 11, är 181 lång, väger 79kg och 44 på pjäxan, någolunda likvärdiga värden som trådskaparen men höjd och åkstil kan ändra vad du har för DIN med +/- 1-3 DIN.</p><p>Mina vänner och jag har använt denna "taktik" för att ställa in en handfull bindningar nu och de släpper bara när det absolut behövs, varit skadofri i 3 år nu för att jag försiktigt ställer in min bindning.</p><p>Återigen, ber om ursäkt för en dålig förklaring tidigare.</p><p></p><p>Upp till var och en hur ni ställer in era bindningar men mitt "råd" funkar för mig och en handfull fler (vad jag vet) och du har en hjärna och tänker efter lite, så funkar den nog för alla.</p><p>Spenderar hellre 2 timmar och ser ut som en total amatör för att få allt rätt och framför allt säkert på ett nytt bindnings-märke än att spenderar en till vinter framför datorn.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="smnandersson, post: 922142, member: 80214"] Jakob, jag tappar väldigt sällan mina skidor, använder första 10 åken på ett par nya skidor för att ställa in dem. Mitt råd kanske låter livsfarligt, min förklaring må ha varit för kort för att förstått till 100%, my bad, ber om ursäkt grabbar. Menar, skruva inte ner bindningen till 8-9 och kör rätt ut i pudret och kötta. Utan jag brukar hålla mig till pisten, åka från offpisten ut i riktiga pisten och guppa lite på kanterna. sitter de för löst när du åker upp för kanten så flyger skidan av och du fortsätter på ena skidan eller ingen. Håll en säker hastighet som du vet att du klarar av om skidorna flyger i luften. Jag finner denna "taktik" väldigt säker och användbar så länge du inte åker högst upp och rätt ut i dubbelsvarta backarna. Utan som jag sa ovan, glid runt lite lek på kanter och ställ in bindningen därefter. Skulle aldrig ge andra råd om jag själv anser dem att vara farliga. Min första säsong i puder var en mardröm. Tog nya skidorna ställde in de på DIN 14 eftersom jag kör vårdslöst och tänker inte alls vart eller vad jag kör/gör. Väger själv 80 kilo och drog ut och körde som jag brukar. Skadade mitt knä när jag ramlade då bindningen inte släppte. Därav ger jag han detta tips, jag får hellre ett blåmärke på skinkan i pisten hoppandes ner och utför kanter än fastna i puder utan att bindningen löser ut för att bli borta resten av säsongen. Jag har mina skidor på DIN 11, är 181 lång, väger 79kg och 44 på pjäxan, någolunda likvärdiga värden som trådskaparen men höjd och åkstil kan ändra vad du har för DIN med +/- 1-3 DIN. Mina vänner och jag har använt denna "taktik" för att ställa in en handfull bindningar nu och de släpper bara när det absolut behövs, varit skadofri i 3 år nu för att jag försiktigt ställer in min bindning. Återigen, ber om ursäkt för en dålig förklaring tidigare. Upp till var och en hur ni ställer in era bindningar men mitt "råd" funkar för mig och en handfull fler (vad jag vet) och du har en hjärna och tänker efter lite, så funkar den nog för alla. Spenderar hellre 2 timmar och ser ut som en total amatör för att få allt rätt och framför allt säkert på ett nytt bindnings-märke än att spenderar en till vinter framför datorn. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Bindning till Salomon Rocker 2, kan ingenting!
Tillbaka
Topp