Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Bindning till Salomon Rocker 2, kan ingenting!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 922181" data-attributes="member: 12152"><p>Jag har svårt för att få en bild av hur du åker egentligen. Frågorna du ställer låter som de kommer från en nybörjare, och samtidigt säger du saker som att du testar "en dubbel ner för en klippa". Du kanske menar dubbeldaffy iofs, men det är annars något som man mest ser från personer som står på rätt bra...</p><p></p><p>Jag är 181cm lång och väger 75kg och jag kör själv Griffon 12 på ett par skidor och det har fungerat bra än så länge. Jag har den ställd på 10 ca. Lägre än så och jag skulle förmodligen få tjuvsläpp i pisten när det går undan. Utanför pisten skulle jag oftast förmodligen kunna köra på betydligt lägre inställning så länge det är mjukt. Det är på hårt underlag i pisten som man får problem, inte i mjuk snö (förutom i landningar då kanske). Sen är det en enorm skillnad mellan olika bindningsmärken och modeller när det gäller vad en viss DIN innebär i praktiken. Ju högre elasticitetsmått, dvs hur långt ut/upp bindningen kan röra sig utan att pjäxan släpper, desto lägre DIN kan man köra på. De farligaste bindningarna är de som har dålig elasticitet där åkaren måste skruva upp till höga DIN-tal för att undvika tjuvsläpp. När man sen ramlar på fel sätt med en sådan bindning kommer knäskadorna på posten. Marker hade tidigare problem med just detta, men iom introduktionen av Royal-familjen (Duke/Baron/Jester/Griffon mfl) tog de ett stort steg framåt. Elasticiteten är inte riktigt i klass med Look/Ross turntables eller Salomon Driver, men ändå fullt tillräcklig för de flesta. </p><p></p><p>Griffon 13 kommer att fungera om du kör på DIN 10. Då har du dessutom lite mån att skruva upp mot 11-12 om det skulle behövas och över det kan jag inte tänka mig att du behöver. Jag hade fortfarande föredragit Jester, iom att 10-11 är nära mitten på intervallet på den. Inte för att skruva upp emot 16, utan bara för att känna att jag inte maxar ut bindningen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 922181, member: 12152"] Jag har svårt för att få en bild av hur du åker egentligen. Frågorna du ställer låter som de kommer från en nybörjare, och samtidigt säger du saker som att du testar "en dubbel ner för en klippa". Du kanske menar dubbeldaffy iofs, men det är annars något som man mest ser från personer som står på rätt bra... Jag är 181cm lång och väger 75kg och jag kör själv Griffon 12 på ett par skidor och det har fungerat bra än så länge. Jag har den ställd på 10 ca. Lägre än så och jag skulle förmodligen få tjuvsläpp i pisten när det går undan. Utanför pisten skulle jag oftast förmodligen kunna köra på betydligt lägre inställning så länge det är mjukt. Det är på hårt underlag i pisten som man får problem, inte i mjuk snö (förutom i landningar då kanske). Sen är det en enorm skillnad mellan olika bindningsmärken och modeller när det gäller vad en viss DIN innebär i praktiken. Ju högre elasticitetsmått, dvs hur långt ut/upp bindningen kan röra sig utan att pjäxan släpper, desto lägre DIN kan man köra på. De farligaste bindningarna är de som har dålig elasticitet där åkaren måste skruva upp till höga DIN-tal för att undvika tjuvsläpp. När man sen ramlar på fel sätt med en sådan bindning kommer knäskadorna på posten. Marker hade tidigare problem med just detta, men iom introduktionen av Royal-familjen (Duke/Baron/Jester/Griffon mfl) tog de ett stort steg framåt. Elasticiteten är inte riktigt i klass med Look/Ross turntables eller Salomon Driver, men ändå fullt tillräcklig för de flesta. Griffon 13 kommer att fungera om du kör på DIN 10. Då har du dessutom lite mån att skruva upp mot 11-12 om det skulle behövas och över det kan jag inte tänka mig att du behöver. Jag hade fortfarande föredragit Jester, iom att 10-11 är nära mitten på intervallet på den. Inte för att skruva upp emot 16, utan bara för att känna att jag inte maxar ut bindningen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Bindning till Salomon Rocker 2, kan ingenting!
Tillbaka
Topp