Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bindning till Völkl BMT 109
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="TheMajesticMoose" data-source="post: 1270985" data-attributes="member: 155837"><p>För 60 % liftburen åkning skulle inte jag använda en ren tech-bindning. Där räknar jag med Marker Kingpin (vars tådel är klassisk tech, utan elasticitet eller justerbart DIN-värde), men inte Fritschi Tecton (som har viss elasticitet och möjlighet att ställa in DIN i både häl och tå). Pålitligheten i att bindningen löser ut vid rätt tillfälle och endast då blir sämre i en tech-bindning och därmed blir också risken för t ex knäskador större. Å andra sidan skulle det kännas onödigt att sätta en såpass tung bindning som Duke PT på en förhållandevis lätt skida som Völkl BMT 109. Jag håller med om att Fritschi Tecton känns som ett bra val. Möjligtvis Fritschi Vipec, om du vill spara ca 50 gram till per fot. Även Shift skulle vara OK. Troligen något bättre säkerhet p g a större elasticitet jämfört med Tecton, men på bekostnad av ca 200 gram extra på varje skida.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="TheMajesticMoose, post: 1270985, member: 155837"] För 60 % liftburen åkning skulle inte jag använda en ren tech-bindning. Där räknar jag med Marker Kingpin (vars tådel är klassisk tech, utan elasticitet eller justerbart DIN-värde), men inte Fritschi Tecton (som har viss elasticitet och möjlighet att ställa in DIN i både häl och tå). Pålitligheten i att bindningen löser ut vid rätt tillfälle och endast då blir sämre i en tech-bindning och därmed blir också risken för t ex knäskador större. Å andra sidan skulle det kännas onödigt att sätta en såpass tung bindning som Duke PT på en förhållandevis lätt skida som Völkl BMT 109. Jag håller med om att Fritschi Tecton känns som ett bra val. Möjligtvis Fritschi Vipec, om du vill spara ca 50 gram till per fot. Även Shift skulle vara OK. Troligen något bättre säkerhet p g a större elasticitet jämfört med Tecton, men på bekostnad av ca 200 gram extra på varje skida. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bindning till Völkl BMT 109
Tillbaka
Topp